Domáce kino - ako na to... 
        I. ZVUK

Pred rokom sme v tejto rubrike uvažovali o tom, či sa DVD nosiče presadia na videotrhu. Výsledok prekonal všetky očakávania. Behom uplynulého roka sa zvýšila penetrácia DVD prehrávačov z niekoľko málo percent na cca 11% vo Veľkej Británii, 13% v USA a 18% v Japonsku. V tomto roku by rast mal pokračovať ešte vyšším tempom. S vysokou kvalitou obrazu a zvuku na DVD nosičoch úzko súvisí aj rozvoj obrazových a zvukových technológií, ktoré umožňujú vytvoriť z vlastnej izby kinosálu s vynikajúcim obrazovým a zvukovým zážitkom. Home cinema je dnes číslom jedna v elektronike pre domácnosť. Je súbor týchto špičkových technológií dostupný aj pre našinca? Pohľad na ceny, ktoré začínajú nad hranicou 30 000 Sk a končia pri niekoľkých miliónoch Sk za kompletnú zostavu domáceho kina, nevzbudzuje optimizmus. Na druhej strane nie je nutné tieto peniaze investovať jednorazovo a okamžite. Svoje domáce kino môžete budovať postupne: rýchlosť a kvalitu vášho vybavenia prispôsobovať "hrúbke" vašej peňaženky. Tak prečo nezačať hneď?

Čo je vlastne domáce kino

Je to sústava zariadení, ktorá pozostáva z týchto zložiek:

  1. Zdroj signálu (videoprehrávač, laserdisc prehrávač, DVD prehrávač)

  2. Zvuková sústava (príjmač+zosilňovač a sústava reproduktorov)

  3. Zobrazovacia jednotka (TV prijímač, plazmový monitor, data-video projektor)

V tomto článku sa budeme zaoberať len domácim kinom založeným na báze DVD prehrávača. V tom prípade pribúda ešte jedna zložka dekóder zvukového signálu, ktorý je buď súčasťou prehrávača, alebo AV receivera (príjmač+zosilňovač).

Značkové obmedzenie alebo neznačková voľnosť

DVD prehrávač prehráva pomocou laserového snímača obraz a zvuk zaznamenaný na DVD disku, ktorý sa veľkosťou aj vzhľadom podobá na klasické CD, hustota dát je však na DVD oveľa väčšia. Všetky DVD prehrávače prehrávajú aj CD audio a Video CD, no väčšinou nie napálené CD (CD-R a CD-RW). DVD prehrávač umožňuje voliť kvalitu obrazu a zvuku na svojom výstupe, pomer strán pripojeného obrazového zariadenia (4 : 3 - klasický TV prijímač, 16 : 9 - "širokouhlý" TV prijímač, detský zámok, uhol pohľadu, jazyk pre komunikáciu s prehrávačom, preferovanú dabingovú či titulkovú verziu a pokiaľ má integrovaný aj zvukový dekóder, tak aj nastavenie reprosústav. Môže obsahovať niektoré z týchto video výstupov na pripojenie k zobrazovaciemu zariadeniu: scart (RGB výstup), hosiden (S-video), ale aj 2 x cinch (kompozitný). Zvukový výstup je stereofónny (cinch) a digitálny: optický (toslink) alebo/aj koaxiálny (cinch). "Vďaka" distribučnej politike filmových štúdií má každý DVD prehrávač od svetových značkových výrobcov regionálnu ochranu. To znamená, že na DVD prehrávači kúpenom v Európe, v Japonsku, v JAR, Egypte či v krajinách Blízkeho Východu (krajiny regiónu 2) sa dajú prehrávať len disky vyrobené pre tento región. Pokiaľ si prinesiete prehrávač z USA či Hongkongu máte smolu: DVD disky kúpené u nás si na ňom neprehráte. Platí to, samozrejme, aj naopak: DVD disky dovezené z USA si na prístrojoch predávaných u nás neprehráte. Každé pravidlo má však svoju výnimku. V DVD biznise ju tvoria "neznačkoví" juhoázijskí producenti, ktorí vyrábajú prístroje bez regionálnej ochrany (default region free), alebo s prepínateľnou regionálnou ochranou (môžem si nastaviť taký región, aký disk používam resp. nastavenie sa vykoná po vložení DVD disku automaticky). Kým na prvý spôsob našli výrobcovia DVD nosičov protizbraň (program na DVD disku si na začiatku prehrávania porovná svoj regionálny kód s regionálnym kódom prístroja a pokiaľ nenájde zhodu, prehrávanie zastaví), na druhú fintu zlepšovák nenašli. A vďaka povinnej kompatibilite prístrojov smerom dozadu (prístroj vyrobený pred x rokmi pre určitý región, musí byť schopný prehrať aj najnovší DVD nosič určený pre daný región) ani tak ľahko nenájdu. Produkty juhoázijských firiem ignorujú aj druhý ochranný systém pre DVD nosiče tzv. Macrovision Plus, ktorý má chrániť disk pred nelegálnym kopírovaním. Pracuje tak, že po načítaní informácie z disku o zapnutí Macrovision ochrany, sa uvedú v prehrávači do činnosti obvody, ktoré spôsobia výpadky farby a jasové kolísanie obrazu. Treťou výhodou je, že tieto prístroje sú postavené na báze počítačovej DVD mechaniky, vďaka čomu môžu čítať všetky možné aj nemožné formáty od MP3 počínajúc, pri Kodak Photo CD končiac. Značkové prehrávače začínajú na cenovej hranici 15 000 Sk, najkomplexnejšiu ponuku (to bude platiť aj o ostatných komponentoch) má na Slovensku Elektrodom NAY - www.nay.sk . Pokiaľ máte kartu Eurotel Klubu budú pre vás tu uvádzané ceny ešte nižšie. V hypermarketoch sa v rámci predvianočných akcií objavil PHILIPS DVD 910 za 12 990 Sk, čo bola zatiaľ najnižšia cena u nás. V zásade platí, čím lepšie je prístroj vybavený (najmä dekódermi zvukových formátov), tým je drahší. Z tzv. neznačkovej produkcie upozorňujem najmä na čínsky NINTAUS N9901 za 15 000 Kč (www.nintaus.cz), UMAX 6000 za 9 990 Kč (http://dvd.umax.cz) a aj na Slovensku dostupný XWAVE LB900 za 13 566 Sk (www.sofos.sk). Zaujímavé porovnanie týchto multiregionálnych prehrávačov, ako aj ďalších v zahraničí dostupných, môžete nájsť na http://zajimavosti.nazory.cz.

Zvuk v domácom kine

O kvalitný zvuk v domácom kine sa zaslúžila najmä firma Surround Sound, ktorá v roku 1982 vyvinula zjednodušenú verziu procesoru pre dekódovanie systému Dolby a nazvala ho Dolby Surround. Prvé dekódery vedeli preniesť len stereosignál a jeden zadný monofónny efektový kanál so zníženým frekvenčným rozsahom reprodukovaný dvoma reprosústavami. Jeho vylepšená verzia Dolby Surround Pro-Logic dokázala dekódovať aj centrálny kanál. Tento štvorkanálový systém (Pravý Predný, Center Predný, Ľavý Predný, Pravý Zadný = Ľavý Zadný) sa pre svoju jednoduchosť a finančnú nenáročnosť okamžite rozšíril a tým začal éru domáceho kina. Jeho najväčšou výhodou je, že je jediným formátom, ktorý môže byť zaznamenaný na všetky typy audio/video nosičov: videokazety VHS, DVD, Video CD, CD audio aj laserdisk. Nevýhodou je obmedzená frekvenčná charakteristika zadných efektových kanálov (100 Hz - 7 kHz, pričom plný frekvenčný rozsah ľudského ucha je 20 Hz - 20 kHz), ich monofónny režim, chýbajúci nízkofrekvenčný kanál (subwoofer) a nižšia kvalita analógového signálu voči digitálnym formátom.

Základným digitálnym zvukovým formátom je PCM (pulse code modulation). Je to formát klasického audio CD. Má vzorkovaciu frekvenciu 44,1 alebo 48 kHz a hĺbku 16 bitov (vzorka veľkosti 16 miestneho binárneho čísla - 0 alebo 1 - sa odoberá 48 000 x za sekundu), netreba k nej žiadny dekóder a označuje sa tiež ako linear PCM, LPCM, HiFi stereo, či 48kHz/16bit.

 

Hlavným formátom priestorového zvuku je dnes nielen v kinách, ale aj na DVD nosičoch Dolby Digital. Ponúka päť kanálov s plným frekvenčným rozsahom (PP, CP, LP, PZ, LZ) a nízkofrekvenčný subbasový kanál. Označuje sa ako Dolby Digital 5.1. Pracuje na princípe psychoakustickej redukcie dát. Tento princíp odstraňuje všetky pre ľudské ucho nepočuteľné zvuky (napr. šum lístia pri výbuchu) pri dátovom toku 384 kbit/s. Pre svoju dátovú úspornosť sa čoraz častejšie používa aj na záznam dvojkanálového (stereo) zvuku (označenie Dolby Digital 2.0). Občas sa môžeme stretnúť aj so starším označením AC-3.

MPEG Multichannel (Motion Picture Experts Group) je premárnenou šancou medzi zvukovými formátmi. Tiež využíva redukovaný tok dát a je schopný prenášať zvuk vo formáte mono, stereo, 5.1 či dokonca 7.1 kanálov. Jeho výhodou je premenlivý dátový tok (ten sa využíva napr. pri obraze DVD). Prakticky to znamená, že priestor na dáta, ktorý sa ušetril pri nenáročných zvukových pasážach sa využije pri akusticky náročných scénach. Nedokázal sa však presadiť proti agresívnej obchodnej politike výrobcov Dolby Digital a DTS, a tak ho na DVD diskoch nájdeme minimálne.

Najnovším hitom na DVD diskoch je zvuk vo formáte DTS. Tiež pozostáva zo 6 kanálov, ako pri Dolby Digital 5.1. Jeho redukcia dát je postavená na novom redukčnom algoritme Coherent Acoustic, ktorý je oveľa kvalitnejší ako pri systémoch Dolby Digital. Dokáže redukovať aj signál so samplovacou frekvenciou 192 kHz a hĺbkou 24 bitov, ktorý budú čoskoro využívať aj nové DVD Audio nosiče (porovnaj s PCM formátom). Kvalita je v tomto prípade zaplatená štvornásobnou veľkosťou zvukových dát (jeho dátový tok je 1440 kbit/s). Navyše je DTS formát v štandarde DVD Video iba doplnkový. Teda DVD disk musí obsahovať minimálne jednu z variant stereofónneho zvuku kvôli kompatibilite so skôr vyrobenými DVD prehrávačmi, ktoré pochopiteľne DTS dekóder nemajú. Preto tento formát využíva priestor na DVD disku až do krajnosti a priestor na viac titulkových verzií, či nebodaj na ďalšiu jazykovú mutáciu už nezostáva To je aj príčinou, prečo zatiaľ v našom regióne 2 (ktorý je počtom jazykov najnáročnejší) je filmov s DTS zvukom ako šafránu (v USA cca 120, na Slovensku iba Gladiátor). Napriek tomu je dnes DTS zvuk najväčším hitom a určite sa s ním budeme stretávať čoraz častejšie.

Výrobcovia však nespia na vavrínoch a už dnes sa na najdrahších prístrojoch objavujú systémy Dolby Digital EX a DTS ES, pri ktorých sa miesto 5+1 kanálov využíva 6+1 kanálov (pribudol zadný efektový center). Pokiaľ sa stretnete aj so zvukom 7.1 (či 7+1) vedzte, že je to tiež "len" 6 kanálový zvuk, len ten zadný center hrá cez dve reprosústavy.

Aj pre výrobky domáceho kina bol vypracovaný zjednodušený štandard THX. Ak výrobca skonštruuje AV zosilňovač, receiver, alebo reproduktory vyhovujúce štandardom THX, môže po odskúšaní, premeraní a splnení podmienok v laboratóriách THX dostať certifikát a na jeho základe označiť svoj výrobok logom THX Ultra či THX Select (ten má miernejšie požiadavky). Otestovanie stojí 10 000 USD a THX laboratóriá naviac dostanú 17 USD z každého prístroja predaného s ich značkou kvality. THX štandardy sú určené pre zariadenia všetkých zvukových formátov: či už analógových (Dolby Pro-Logic), alebo digitálnych (DD, DTS, MPEG 2).

Aký AV receiver kúpiť?

Teraz, keď rozumieme tým zvláštnym značkám na prístrojoch pre domáce kino, môžeme pristúpiť k rozhodovaniu. Pokiaľ sme vsadili na lacný DVD prehrávač, budeme musieť investovať do AV receivera vybaveného dekóderom či dekódermi. Pokiaľ nám stačí analógový zvuk Dolby Pro-Logic, stačí menej ako 10 000 Sk. Pokiaľ chceme digitálny Dolby Digital 5.1 zvuk, budeme sa pohybovať medzi 12 000 až 20 000 Sk. Ak si však chceme vychutnať aj DTS, musíme našetriť minimálne 17 000 Sk. Pokiaľ uvažujeme o 7-kanálovom zvuku THX kvality (DTS ES, Dolby Surround, THX Surround EX), treba počítať so šesťmiestnou sumou v Sk. Pokiaľ máme kvalitný (=drahší) DVD prehrávač s dekóderom DD 5.1 či dokonca DTS, nebude problém zohnať AV receiver pod 10 000 Sk. Základnou požiadavkou v tomto prípade bude výkon zosilňovača. Pre domáce kino treba uvažovať minimálne 5 x 50 W. Čím väčší výkon, resp. výkonovú rezervu máme, tým bude náš zvukový zážitok väčší. Pre klasickú izbu v paneláku je teda 5 x 100 W úplne dostačujúcich, pre súkromnú kinosálu v milionárskej "chalúpke" treba jednu nulu pridať. Samozrejme platí: vyšší výkon = vyššia cena. Ďalšou funkciou, ktorú AV receiver poskytuje, je vyladenie reprodukcie rôznymi nastavovacími funkciami a DSP (Digital Sound Processing je zvukový procesor simulujúci rôzne prostredia: kino, štadión, kostol...). Je to akási pridaná hodnota, čím drahší AV receiver máme, tým viac funkcií a DSP režimov má.

Aspoň niekoľko tipov na lacnejšie, ale kvalitné značkové AV receivery s DTS dekóderom: YAMAHA RX-V496RDS (5 x 100 W) za 18 990 Sk, ONKYO TX-DS484 (5 x 75 W) za 17 990 Sk, SONY STR-DE545 (5 x 100W) za 16 990 Sk.

Na čom počúvať?

Práve koncové zvukové zariadenie - sústava reproduktorov môže mať na váš zážitok z domáceho kina kľúčovú úlohu. "Bedničky" so zlými parametrami a nevhodným prevedením vám zničia akýkoľvek zážitok. Naopak, správne vyvážená kvalita vám dá zabudnúť na všetky vynaložené finančné prostriedky. Ich nákup je najproblematickejší, lebo posúdenie kvality zvuku je veľmi subjektívne a závisí od mnohých okolností. Preto dajte prednosť obchodom vybaveným hi-fi štúdiom, kde si zvuk vašej zostavy môžete skutočne naživo vypočuť, resp. porovnať s niečím iným. Budeme vychádzať z domáceho kina s 5-kanálovým zvukom a subwooferom (5+1). Pokiaľ máte doma kvalitnú stereo súpravu, môžete sa rozhodnúť dokúpiť ďalšie 3 reproduktory a subwoofer (SW). Nové reprosústavy by mali byť rovnaké ako staré. Ak túto podmienku nemôžete splniť, snažte sa aspoň, aby nové reproduktory mali rovnakú impedanciu, citlivosť a výkon ako staré. Pokiaľ sa rozhodnete kúpiť úplne novú sústavu, kupujte 5 rovnakých reproduktorov a adekvátny subwoofer. Najlepšie je kúpiť kompletnú súpravu pre domáce kino, tieto súpravy sú vždy lacnejšie (niekedy výrazne viď. JAMO) ako súhrn cien reproduktorov v nich použitých. Opäť niekoľko lacnejších, ale veľmi kvalitných typov:

JAMO APOLLO 1 (5 x 70 W satelit, 1 x 100 W SW) za 14 990 Sk, JAMO APOLLO 3 (5 x 100 W satelit, 1 x 100 W SW) za 24 990 Sk, YAMAHA NS-P210 (5 x 100 W satelit, 1 x 50 W SW) za 11 990 Sk, YAMAHA NS-P300 (3 x 120W predné satelity, 2 x 80W zadné efekty, 1 x 40W SW) za 13 990 Sk, SONY SA-VE315 PASCAL (4 x 120 W satelit, 1 x 100 W center, 1 x 75 W SW) za 12 990 Sk, SONY SA-VE505 PASCAL za 19 990 Sk.

Pri inštalácii nezabudnime, že ideálne rozmiestnenie satelitných reproduktorov je na kružnici, ktorej stredom je miesto, kde sedíme a počúvame, a výškové meniče by mali byť vo výške hlavy poslucháča. Ak je subwoofer dostatočne silný, môže stáť hocikde, ak je slabší, postavme ho do kúta. Aby sme zabránili viacnásobným odrazom zvuku, je dobré mať v miestnosti koberce, závesy, resp. obrazy na stenách, poprípade aj podhľady na strope.

Pokračovanie nabudúce

- drobec -