Videokamery

Videokamera sa v poslednom čase stáva nepostrádateľnou súčasťou v takmer každej rodine. Stáva sa neodmysliteľným spoločníkom na rodinných dovolenkách tak, ako pred desiatimi rokmi fotoaparáty. Vďaka neustálemu technickému pokroku sa cena bežných amatérskych videokamier dostala hlboko pod hranicu dvadsaťtisíc korún. A so znížovaním cien rastie u ľudí aj chuť priniesť si domov čo najviac "zážitkov" v tých najrozličnejších podobách. Ak ste si ešte nekúpili svoju vlastnú videokameru a túžite tak v najbližšej dobe urobiť, tento článok je určený predovšetkým vám.

 
Odporúčané technické vybavenie
Zopár užitočných rád pre začiatočníkov

Slovenský trh so spotrebnou elektronikou ovplýva čoraz väčšou rozmanitosťou výberu. Poznáte to určite aj sami, kúpite jeden typ kamery a "za rohom" nájdete lepší model, ktorý vám ponúka omnoho viac dôležitých funkcií. A podľa akých kritérií sa orientovať pri výbere?

Najpodstatnejším pre každého užívateľa je výber záznamového formátu alebo, inak povedané, aký typ kaziet budete používať. Najštandardnejším je bezpochyby formát Video 8, resp. VHS-C. Tieto kamery sú cenovo najprístupnejšie. Navyše kazety VHS-C môžete pomocou adaptéra vložiť priamo do videoprehrávača. Video 8 je kvalitatívne príbuzný, ale zároveň konkurenčným formátom od firmy Sony. Žiaľ, videoprehrávače takýchto kaziet na európsky trh neprenikli. Vyššou úrovňou kvality obrazu, ale najmä väčšieho vertikálneho rozlíšenia, sa vyznačujú kamery formátu S-VHS (400 riadkov, VHS: 210 riadkov), resp. opäť konkurenčný Hi8. Súčasnosť i budúcnosť však už patrí digitálnemu záznamu dát. Formáty Digital 8 a miniDV ponúkajú popri vysokom rozlíšení obrazu (520 riadkov) predovšetkým pohodlný a jednoduchý prenos dát do počítača bez straty kvality. Pre úplnosť spomenieme aj BetaCam a DVCam kamery výhradne určené pre profesionálnu prácu s videozáznamom.

A nakoľko zasiahne vašu peňaženku kúpa nových kaziet? Kazety Video8 TDK 60min.: 150 Sk, Hi8 TDK 60: 270 Sk, VHS-C TDK 45: 160 Sk , S-VHS-C Basf 45: 369 Sk, digital8 TDK 90: 539 Sk, miniDV Sony Premium 60: 399 Sk. Ako vidíte, čas sú skutočne peniaze. A práve preto dnes už takmer každý nový model dokáže snímať aj v režime LP (long play). Na magnetický pás sa takto vtlačí 1,5-násobok materiálu. Samozrejme, na úkor kvality.

Na obchodných popisoch k jednotlivým modelom určite nebude chýbať informácia o veľkosti priblíženia, tzv. zoom. Existuje optický zoom fungujúci na princípe vzdaľovania a približovania šošoviek. Údaje sa pohybujú od 10-násobného až do 22-násobného zväčšenia. Veľkosť digitálneho zoomu je dobrá na ohúrenie zákazníka (napr. 560x a pod.). Zväčšenie sa vykonáva na úkor kvality obrazu a pri hodnotách nad 200 už ani poriadne nevidíte, čo to vlastne snímate.

Pre komfortnú prácu každý ocení LCD display, čiže malú výklopnú obrazovku. Okrem iného umožňuje kameramanovi točiť aj ponad hlavu. LCD display má obyčajne veľkosť uhlopriečky 2,5" a 3,5" (6,3 cm, resp. 8,9 cm). Najbežnejšie modely takúto obrazovku nemajú a klasický hľadáčik je čiernobiely.

Automatická expozícia (clona) a zaostrovanie (focus) preberá za vás obrovské kvantum práce. Určite oceníte vypnutie týchto funkcií, komfort tým vymeníte za kvalitu pri špeciálnych záberoch (efekt pri preostrovaní, zábery proti svetlu).

Elektronické stabilizátory obrazu sú príjemným obohatením mnohých modelov videokamier. Ich funkciu oceníte najmä pri dlhých statických záberoch, keď kameru uchopenú v ruke nedokážete držať bez chvenia. Vyššou úrovňou sú stabilizátory optické. I napriek tomu vám nikdy nedokážu nahradiť starý dobrý statív.

V princípe nie sú kamery stavané na natáčanie v tme. Ale vývoj techniky ani tu nepozná hraníc a pomocou integrovaného svetla alebo infračerveného senzora docielite aspoň aký-taký obraz.

Vyššie typy videokamier podporujú aj výrobu kvalitných digitálnych fotiek pomocou tzv. flash-karty/Memory Stick.

Ak chcete používať kameru i na rozhovory s ľuďmi, vaša kamera musí obsahovať konektor pre externý mikrofón. Štandardný kamerový mikrofón zachytáva veľa ruchov, ktoré zhoršujú kvalitu hovoreného slova. A keď sme už spomenuli konektory, každá videokamera má konektory na analógový výstup videosignálu a zvukovej stopy (AV výstup). Mnohé obsahujú i RS-232C konektor na prepojenie s počítačom, vhodný na "stiahnutie" statických záberov. Digitálne kamery však majú konektor IEEE 1394, tzv. firewire (i.link). V tomto prípade dokážete "stiahnuť" vašu videonahrávku v nezmenenej kvalite v reálnom čase. Takéto spojenie kamera - počítač funguje aj ako remote, čiže cez počítač ovládate funkcie kamery (viac k tejto problematike v budúcom čísle). Drahšie kamery môžu dokonca fungovať aj ako rekordéry. Vstupy bývajú obyčajne blokované kvôli colnému systému. Kamera bez vstupu totiž nie je rekordérom, ale iba prehrávačom, a preto podlieha inej colnej tarife. V takmer každej špecializovanej firme vám dokážu horeuvedený "problém" odstrániť (cca 1500 - 2000 Sk).



Top  Odporúčané technické vybavenie

taška na kameru, antistatická utierka, UV filter (prípadne polarizačný filter), statív.

Niektoré vybrané modely:

1.JVC GR-FX14, cena: 15.000,- Sk (VHS-C, zoom opt./digit.: 16x/700x, AV výstup). Jeden z najlacnejších modelov na trhu, starší model - dobrá cena, odporúčané príslušenstvo: VHS adaptér (cca 1000,- Sk).
2.Sony CCD-TRV108E, cena: 23.000,- Sk (Hi8, zoom: 20x/460x, 2,5" LCD display, zabudované svetlo).
3.Panasonic NV-VS40, cena: 27.990,- Sk (S-VHS-ET, zoom: 22x/250x, LCD display, stabilizátor obrazu, diaľkové ovládanie, výstup pre digitálny statický obraz RS-232C, mikrofón s akustickým zoomom). Formát S-VHS-ET vám umožní nahrávať v približne rovnakej kvalite i na nepomerne lacnejšie kazety VHS-C.
4.Panasonic NV-DS29, cena: 29.990,- Sk (miniDV, zoom: 10x/500x, 2,5" LCD display, nočné snímanie, prídavný svetelný zdroj, DV vstup/výstup (IEEE1394), stabilizátor obrazu, mikrofón s akustickým zoomom, digitálne efekty, LP nahrávanie). Pre náročnejších amatérov, ideálna na následnú editáciu vo vašom PC bez straty kvality, vyšší model NV-DS30 má aj DV vstup, je však drahší o viac ako 4000,- Sk, odporúčané príslušenstvo: statív (2000,- Sk), odblokovanie DV vstupu (2000,- Sk).



Top  Zopár užitočných rád pre začiatočníkov

— Komponujte záber tak, aby ukazoval iba to, čo chcete divákovi ukázať. Každý obraz musí obsahovať určitú myšlienku, mal by mať určitú vypovedaciu schopnosť.

— Nerobte zábery príliš krátke. Predstavte si pri natáčaní svojho typického diváka pred obrazovkou a časujte záber tak, aby si mohol všetko podstatné pozrieť, alebo to aspoň postrehnúť.

— Pracujte s detailom, v ňom je sila pôsobenia televízneho obrazu, detailom upriamite pozornosť diváka na hlavnú myšlienku snímaného obrazu, zároveň spestríte prípadný monotónny videozáznam.

— Pokiaľ to nie je nutné, nekráčajte s kamerou v priebehu záberu, kameru je pomerne ťažké počas chôdze udržať v stabilnej a vodorovnej polohe.

— Snažte sa, aby v zábere bol vždy aktívny pohyb a nenahradzujte ho pohybom kamery. Dynamické zábery zaujmú podstatne viac než statické a nie sú nudné.

— Transfokátor používajte pomaly a plynule - len jedným smerom. Ak je možnosť, vždy zo statívu s dobrou pohyblivou hlavou a nie príliš často - príliš rýchly pohyb do oboch strán pôsobí u diváka zmätene. Keď robíte posun alebo približovanie, robte to pomaly a jemne. Urobte krátky dvojsekundový záber začiatočného bodu, pomaly prejdite na konečný bod a tiež urobte statický záber aspoň 2 sekundy. Oceníte to predovšetkým pri strihu. Pri vzďaľovaní komponujte záber tak, aby bol divák v napätí, aká panoráma sa na obrazovke odkryje. Vypnite digitálny zoom, je nepoužiteľný.

— Nepoužívajte príliš často transfokátor - približovanie a vzďaľovanie snímaného cieľa môže často pôsobiť rušivo.

— Automatické zaostrovanie pri nízkej intenzite osvetlenia funguje nedostatočne.

— Statív je pre kameramana takmer nepostrádateľný. Pri detailoch z veľkej vzdialenosti (napr. zvieratá v prírode) kamerou v ruke neurobíte stabilný záber. Ak robíte detailné zábery s veľkým priblížením, uistite sa, že predtým ste urobili (alebo potom ešte urobíte) aj širší záber vášho priblíženia, aby divák vedel, na čo sa vlastne pozerá.

— Predtým, ako stačíte červené tlačítko, pozrite si, či máte všetko, čo chcete natočiť, pekne v rámčeku. Robte to ako pri fotení: predtým, než stlačíte spúšť, a nie až potom. Dobrý záber používa "pravidlo tretín". Predstavte si, že je obraz rozdelený na 9 (teda 3x3) políčok. Keď natáčame osobu (napr. interview), jej oči sú vo vrchej tretine a stred hlavy približne v 1/3 šírky a tvárou dovnútra (princíp aktívneho/otvoreného priestoru). Ak aj "odrežete" časť hlavy hore, vyzerá to vyvážene a profesionálne.

— Výborný spôsob, ako oživiť video, je komunikovať s filmovanými osobami, prípadne nafilmovať interview. "Reportér" nemusí byť v zábere. Filmovaná osoba by sa nemala pozerať do kamery, ale na reportéra. Váš vstavaný mikrofón však často nemôže byť umiestnený pri zdroji zvuku. Navyše sníma aj nežiadúce zvuky. Investujte radšej do externého mikrofónu, ak máte na kamere príslušný vstup.

— Keď točíte nižších ľudí alebo deti, skúste urobiť zábery z ich úrovne pohľadu. Pri malej spoločnosti (príp. svadby) skúste urobiť záber zhora, napr. zo stoličky.

— Snažte sa riadiť a časovať svoje zábery tak, aby ste si uľahčili prácu pri konečnom strihu, snímajte len scény zaujímavé,obsahovo plné, nie nudné a nič nevypovedajúce.

Branislav Vrabko

 

 

 

NV-SD30
NV-SD30

 

 

 

 

 

 

 

 

JVC GR-FX14
JVC GR-FX14

 

 

 

 

Sony CCD-TRV108E
Sony CCD-TRV108E

 

 

 

 

Panasonic NV-VS40
Panasonic NV-VS40

 

 

 

 

Panasonic NV-DS29
Panasonic NV-DS29