Tretí sektor


V oblasti práce s Rómami sú aktívne - okrem cirkevných a štátnych organizácií - aj viaceré neziskové organizácie. Niektoré z nich sú rómske, niektoré vedú Nerómovia. Z práce tretieho sektora v oblasti rómskej problematiky uvádzam niekoľko príkladov.

Podstatné je naštartovať programy, ktoré podporujú vzdelávanie rómskych detí a zlepšovanie vzťahov medzi väčšinou a menšinou na lokálnej úrovni. Medzi programami, ktoré možno spomenúť, sú napríklad Zmierovacie rady v Leviciach, Nových Zámkoch a Prešove, zastrešené Centrom prevencie a riešenia konfliktov (PDCS). Ich úlohou je podporovať aktivity zlepšujúce vzťahy medzi menšinami a väčšinou v danej oblasti a tiež riešiť miestne konflikty priamo v komunite, kde sa vyskytnú. Stretávajú sa tu zástupcovia všetkých strán (napríklad zástupca Csemadoku, Matice slovenskej, miestny vajda, novinárka, zástupca miestnej samosprávy, atď.) a snažia sa spolu hovoriť o spoločných problémoch.

PDCS sa tiež snaží posilňovať organizácie s rómskymi projektmi: Vzdelávajú manažérov organizácií, aby to, čo robia, vedeli robiť dobre, a tak boli schopní spraviť čo najviac užitočnej práce. K tomuto sú potrební predovšetkým Rómovia, ktorí už nejaké základy majú a tých je málo - iba 2 percentá Rómov má maturitu. Je tu teda veľký nedostatok v oblasti vzdelania. V rómskych rodinách sa často hovorí rómsky, slovenčina je pre deti cudzím jazykom. Následkom je časté preradenie týchto detí do osobitných škôl, z ktorých sa iba ťažko dostanú na strednú školu. Veľmi podstatnú úlohu tu zohráva predškolská výchova. V tejto oblasti pracuje v Košiciach Sylvia Rigová, mladá šikovná Rómka, ktorá už má v tejto oblasti za sebou úspechy. Pri práci z rómskymi deťmi je dôležité uprednostňovať motiváciu pred represiou.

V oblasti vzdelávania Rómov je veľkou pomocou Katedra rómistiky na Pedagogickej fakulte v Nitre. Študujú tu najmä Rómovia. Ide síce o pomerne ľahké štúdium, ale Rómom dáva možnosť vyštudovať vysokú školu. Pre Rómov má titul Mgr. veľkú hodnotu.

V Prešove sa vydáva rómsky nezávislý občasník Rómsky list. Je pripravovaný na pomerne slušnej úrovni. Práve v tomto médiu pôsobí Denisa Havrľová - rómska novinárka, ktorá bola prednedávnom terčom slovenských médií v kauze odmietnutia podania ruky slovenského policajta z údajných "hygienických dôvodov". Nadácia škola dokorán realizuje na vybraných základných školách projekt "rómskych asistentov" (asistentov učiteľa), ktorých v súčasnosti pracuje 25. Rómskych organizácií je však viac, spomeňme ich aspoň zopár: Nadácia Dobrá rómska víla Kesaj (Košice), Občianske združenie pre výchovu rómskych detí (Čakanovce, okres Lučenec), OZ Rómska matka a dieťa (Spišská Nová Ves).

Aby peniaze neleteli von komínom...

Na Slovensku je viac ako 600 osád, medzi najhoršie patria Jarovnice či Svinia. Prvá z nich sa stala populárna po záplavách. Vtedy tam prišlo veľa aktivistov, ktorí sa tam snažili niečo spraviť, no mnohým z nich sa podarilo niečo si aj uliať do vlastného vrecka. Toto je však problém celej slovenskej spoločnosti. Na riešenie rómskej otázky sa na Slovensku vynakladajú pomerne veľké prostriedky. Otázne je, do akej miery sú efektívne vynaložené a majú reálny prínos pre riešenie problému.

Touto otázkou sa zaoberá nedávno vypracovaná štúdia. Riešitelia analyzovali podporené projekty medzinárodnými a našimi nadáciami, veľvyslanectvami (štátom a cirkvami podporené projekty nie sú zahrnuté v prieskume). Z pomerne dlhej správy by sa dali zdôrazniť tieto najdôležitejšie odporúčania:

  • Rozhodujúce sú dlhodobé projekty (jednorázové akcie Rómom veľmi nepomôžu). Zmena sa nedá dosiahnuť zo dňa na deň. Príkladom dlhodobej systematickej práce je saleziánske stredisko v Bardejove.
  • Potreba pozitívnych príkladov v médiách. Naše média väčšinou prinášajú len informácie o negatívnych skúsenostiach z Rómami. To však konflikt v spoločnosti len zostruje.
  • Dôležitá je podpora mimovládnych organizácií, keďže tu sú ľudia často oveľa viac ľudsky motivovaní, dôležité je, aby do realizácie boli zapojení aj priamo ľudia, ktorých sa projekt týka.
  • Pozitívna diskriminácia je tiež možnosťou riešenia (zvýhodnenie pri uchádzaní sa o štúdium, daňové úľavy).
  • Vzdelávanie, vzdelávanie, vzdelávanie...




Ceferino Jimenéz Malla - Prvý blahoslavený Róm

Jimenéz Malla (známy aj ako El Pele) sa narodil roku 1861 v Benavent de Segria, v Katalánsku. Pokrstený bol až neskôr, aby sa vyhol službe v armáde. V roku 1880 sa usadil v mestečku Barbastro. V dvadsiatich rokoch svojho života sa oženil s Terezou Jiménez Castro. Kresťanský sobáš mali až v roku 1912 po 31 rokoch spoločného života. Dlho nemali deti, až v roku 1906 sa im narodil Pepita. Napriek tomu, že bol negramotný, jeho prirodzená inteligencia ho spravila prominentom. Väčšinou hovoril po cigánsky a bol pyšný na to že je Cigán. Stal sa členom mestskej rady a biskup Asensio sa s ním často radil. Počas prvej svetovej vojny sa stal bohatým vďaka tomu, že obchodoval s mulicami pre francúzsku armádu. Dával peniaze núdznym a keď mu v roku 1922 zomrela žena, dokonca predal svoj dom a prenajal si menší. Bol vytrvalý v nočných adoráciách a pri prijímaní eucharistie. V roku 1926 vstúpil do tretieho františkánskeho rádu. Hovorí sa, že mal skutočného františkánskeho ducha. Miloval Ježiša, Pannu Máriu a prírodu.

V čase občianskej vojny v Španielsku, keď republikánska milícia zatýkala kňazov na námestí, nahlas zakričal na ich obranu: "Pomôž nebeská matka! Toľkí muži proti jednému bezbrannému." Následne bol Pele uväznený. Ponúkli mu slobodu, ak sa zdrží otvoreného vyznávania svojej viery a zbaví sa svojho ruženca. On odmietol a bol popravený za svoju vieru v auguste 1936 vo veku 75 rokov. Bol pochovaný v neoznačenom hrobe. Biskup Asensio bol popravený zopár hodín po ňom.

V nedeľu 4. mája 1997 ho pápež Ján Pavol II. blahorečil. Svätý Otec ocenil jeho múdrosť a statočnosť, ktorú preukázal ako človek a kresťan.

Svätá Sára?

Rómovia uctievajú ako svoju patrónku svätú Sáru alebo tiež Čiernu Sáru. Katolícka cirkev však túto svätú nikdy nesvätorečila. Jej historická existencia je zahalená rúškom tajomstva. Existuje o nej viacero legiend a nevie sa presne, ktoré sú pravdivé. Jeden apokryfný text z 11. storočia dokonca hovorí, že Sára bola prítomná pri prázdnom Kristovom hrobe spolu s Martou a Máriou. Napriek nejednoznačnosti jej existencie sa vo francúzskom Saintes-Maries de la Mer každoročne 24. mája konajú rómske púte. V tomto meste je kostol, v ktorom sa nachádza socha svätej Sáry.