Bardejov - výkladná skriňa pastorácie Rómov


Pastorácia Rómov je veľmi náročnou a dlhodobou prácou, výsledky nie sú vidieť hneď. Najlepším príkladom na Slovensku je asi Poštárka, ktorú mnohí ľudia označujú ako zázrak v oblasti práce s Rómami, a to nielen v cirkevných kruhoch. Poštárka je prímestská časť Bardejova. Nájdete tu pekné murované domy kde žijú bieli, ale aj rómsku osadu, ktorá vznikla v období komunizmu presťahovaním Rómov do nových bytov. Žije tu okolo 1000 Rómov.

Začiatok pastorácie spadá do roku 1990, kedy sem začala chodiť sestra Anastázia - členka rádu baziliánok. Čoskoro sa k nej pridal salezián Peter Bešéney, ktorý začal s pastoráciou rómskej mládeže. Postupnou mravčou prácou vyrástlo v Bardejove veľké stredisko rómskej pastorácie, kam sa chodievajú inšpirovať mnohí, ktorí pracujú s týmto etnikom. Mňa pri návšteve strediska ohromila priateľská atmosféra: každý bol so mnou kamarát. Predsudky sa vo mne hneď zlomili. Návštevu takéhoto strediska by som odporúčal každému. Tento výsledok však nevzišiel zo dňa na deň, treba za ním vidieť dlhoročné úsilie ľudí, ktorí si tu oddreli roky práce.

Hodíš háčik, ťaháš....

V Bardejove majú saleziáni jedno stredisko v meste a druhé v osade Poštárka, kam dochádzajú. V meste je zmiešané stredisko a komunitný dom, na Poštárke sa venujú iba Rómom. Vzhľadom na to, že tu pôsobia saleziáni, práca sa sústreďuje na mladých.

Pastorácia Rómov sa nedá robiť iba spôsobom vysluhovania sviatostí a slúženia omší. Vyžaduje to veľa činností v oblasti sociálnej práce a vzdelávania. Na začiatku si však treba získať rómske srdce, ktoré je veľmi špecifické. Veľkú úlohu tu zohrávajú city a emócie. Ich mentalita je úplne iná ako mentalita bielych. Keď si však Róma získate, je naozaj vďačný a vie prejaviť, že má niekoho rád. Keď občas príde do Bardejova na návštevu salezián, ktorý medzi Rómov na Poštárke v minulosti chodil, idú ho neraz húfne čakať na stanicu - skoro ako slovenskí fanúšikovia zlatých hokejistov. Na začiatku treba tiež prelomiť predsudky, ktoré sú obojstranné. Skúsenosť jedného z bardejovských animátorov hovorí za všetko: Na začiatku, keď sme išli spolu pešo na púť do Levoče, nezobrali si od nás žiadne jedlo. Pritom boli hladní. Keďže nič nemali, dva dni nejedli. Teraz už takéto problémy na výletoch nemávame. Stáva sa, že keď ťa ponúknu a nič si nevezmeš, tak hneď hovoria "ó gádžo".

Voľný čas - háčik na udici dona Bosca

Stredisko na Poštárke žije podobným životom ako každé saleziánske oratórium (ďalej používam ľudový výraz "oratko"), kde sú voľnočasové aktivity základom nadväzovania kontaktov. Stolný futbal, stolný tenis a futbal nesmú chýbať. Pre rómskych chalanov je futbal priam závislosť. Hrajú ho každý deň - nonstop. Jedine v zime sa futbalové ihrisko v oratku zmení na hokejové. Nie je však zriedkavosťou, že aj v zime sa zoberie futbalka namiesto puku. Futbal hrajú aj dievčatá. V stredisku nájdete tiež posilovňu či biliard. Dievčatá majú kurzy varenia, pečenia a šitia. Nechýbajú ani rôzne krúžky, ako spevácky či rezbársky. Oratko pravidelne navštevuje približne 150 detí, čo je veľmi slušné, keďže celá rómska komunita na Poštárke má približne 1000 obyvateľov. Je to miesto nadväzovania priateľstiev a vládne tu veľmi radostná atmosféra.

Načo chodiť do školy, keď máme oratko...

Problémom Rómov je, že často žijú 3 generácie v jednej domácnosti. Spáva sa na rozkladacích ruských posteliach na každej voľnej ploche bytu. Niet sa čo čudovať, že deti trávia väčšinu času vonku a nemajú sa kde učiť. Druhým problémom je, že keď deti začnú chodiť do školy, nevedia veľmi po slovensky, čo im v prvých ročníkoch dosť komplikuje život. Dnes časť týchto problémov rieši televízia, ktorá je prítomná v každej domácnosti, a to aj keby na chlieb nebolo.

Vzhľadom na spomenutý stav, majú aktivity v oblasti vyučovania detí momentálne na Poštárke zelenú. Na poschodí objektu oratka sú dve triedy, kde fungujú prvé dva ročníky ZŠ. Na obed idú deti domov a poobede tu prebieha doučovanie, ktoré robia v rámci plateného projektu ich vlastní učitelia. Ide o novú vec, ktorá prebieha prvý rok. Doučovanie mali doteraz na starosti staršie dievčatá - študentky Pedagogickej fakulty v Prešove. Tie teraz pokračujú s doučovaním v ročníkoch, s ktorými začali predtým, a tiež doučujú deti v oratku v meste. Vedľa budovy pastoračného centra sa nachádza cirkevná škôlka, ktorú má na starosti sestra Anastázia. Škôlka funguje ako cirkevná od školského roka 2001/2002, predtým to bola štátna škôlka. Predškolská príprava má obrovský význam vzhľadom na problémy detí so slovenčinou. V škôlke pracujú aj ďalšie učiteľky, ktoré platí štát.

Pastorácia a viera

Rómovia veria prirodzene. Každý Róm vie, že Boh existuje. Sú však dosť poverčiví, majú veľmi veľa vlastných tradícií a zvykov. Čo sa týka vzťahu k viere, sú dosť citoví. Chodiť do kostola je pre nich často povinnosťou. Stáva sa, že na omšu prídu kvôli kamarátom alebo preto, že tam idú animátori. Majú obdobia, že chvíľu na omšu chodia, potom prestanú. Ale sú aj ľudia, ktorí naozaj uverili a prikázania berú vážne. Samozrejme, majú svoje hriechy ako všetci ľudia. Ak niekto spomedzi nich niečo ukradne, tak aj oni sami medzi sebou sa s ním vysporiadajú.

Pastorácia na Poštárke predstavuje prípravu na sviatosti, ich vysluhovanie, slúženie svätých omší. Na omšiach sa spievajú aj rómske piesne. Spevácky zbor z Bardejova spieval dokonca v Ríme pri blahoslavení Cefirína Mella - prvého Róma, ktorému sa dostala táto pocta. Prebieha tu tiež veľa stretiek, ktoré rómske deti volajú "náboženstvo". Rómovia žijú vo väčšine osád systémom "druh - družka", aj keď majú isté obrady na spôsob manželstva. Zaujímavé je, že napriek tomu sú si v partnerských vzťahoch pomerne verní. V stredisku sa pre nich robia prípravy na sviatostné manželstvo. Chodia na ne aj páry, ktoré spolu voľne žijú už dlhšie a majú spolu deti.

V lete sa chodí do Gaboltova na rómsku púť. Býva pár týždňov po "normálnej" púti. Je to púť ako každá iná, program je však v rómskom jazyku a je zameraný na rómsku mentalitu.

Boží robotníci

Otcom celého centra je spomenutý Peter Bešéney SDB, ktorý je tu už 11 rokov. S prácou mu pomáhajú spolubratia, z bardejovskej saleziánskej komunity, tí sú však väčšinou v 3- až 4-ročných intervaloch presúvaní do iných komunít. Keďže pastorácia Rómov na Poštárke dosť závisí od prítomnosti otca Petra, saleziáni ho nepresúvajú. Problémom však je nájsť nejakého nástupcu, ktorý by po ňom túto prácu prevzal. Práca s Rómami sa nedá nikomu nanútiť, to si uvedomuje aj provinciál saleziánov - je to špecifický typ misionárskej práce a na to musí mať človek povolanie od Boha.

Veľkou pomocou sú pre saleziánov laickí spolupracovníci - animátori. Sú to mladí, ktorí zväčša odrástli v saleziánskom stredisku. Ako animátori pracujú bieli aj Rómovia. Väčšina nadaných animátorov však po skončení strednej školy odchádza preč z Bardejova na vysokú školu. Po návrate sú to už pracujúci ľudia, ktorí majú často vlastné rodiny. Dočasne sa tu zohrejú civilkári. Momentálne je však v stredisku aj jeden platený asistent. Budúcnosť takýchto asistentov je dosť problematická, vzhľadom na nestabilnosť finančných zdrojov na jeho mzdu. V oblasti rómskej problematiky by na Slovensku asi viac pomohlo, keby bolo viac peňazí na podporu ľudí, ktorí pracujú s Rómami, ako peňazí na "spotrebu".

Priestory

Na Poštárke je momentálne veľká nová budova, ktorej súčasťou je aj kaplnka zasvätená bl. Ceferínovi. Sú tu tiež miestnosti na stretká, krúžky či šport (posilovňa, biliard, ...). Vedľa budovy je asfaltové futbalové ihrisko. Peniaze na tieto priestory sa podarilo zohnať z nemeckých, ale i slovenských nadácií (spomeňme aspoň NDS či NPOA) a zbierok veriacich. Na priestoroch kaplnky pracovali samotní Rómovia. Oveľa viac si priestory vážia, keď na nich sami pracujú. Prínosom je tiež fakt, že majú možnosť nejaký čas pracovať, keďže mnoho Rómov je dlhodobo nezamestnaných. Vnímajú to tak, že pracujú na svojom. Keď potom niečo niekto z nich pokazí, platí pravidlo: "Keď niečo pokazíš, tak to nemáš alebo to opravíš."

Čo sa týka efektívnosti investovaných prostriedkov, myslím, že v Bardejove na Poštárke sa naozaj rozumne investujú a nie len "prejedia". Keby sa peniaze investované do rómskych projektov využívali všade rovnako efektívne, bol by problém s rómskou otázkou na Slovensku už podstatne ďalej. A čo ešte hovorí bardejovská skúsenosť? Nechcime zázraky zo dňa na deň, problém s pastoráciou Rómov chce dlhodobé systematické riešenie. Bardejov môže slúžiť ako príklad a, samozrejme, nezabúdajme na modlitby za podobné projekty.


Minianketa

Ako dlho chodíš na Poštárku?

Asi 5 rokov. Veľmi sa mi tu páči. Spoznal som tu kresťanov. Najprv som len išiel do kostola pozrieť, čo sa tam deje, videl som tam chalanov, ako sa modlia, a navyše aj dievčatá sem chodia.

Chodíš na krúžok?

Pomáham ako animátor pri ihrisku.

Čo tu najradšej hrávaš?

Futbal, ale aj biliard. Tu hrávame predovšetkým futbal a v zime aj hokej. Bez futbalu Poštárka nežije.


Záverom...

"Po skončení vysokej školy som býval v Nitre s jedným chalanom, ktorý mi povedal, že v Bardejove je kňaz, ktorý zháňa vzdelaného človeka, ktorému by mohol veľa vecí nechať na starosti. Ja som najskôr nechcel, ale teraz som tu. Študujem teológiu ako laik, momentálne mi o peniaze nejde. Keď si však budem zakladať rodinu, tak sa budem musieť asi modliť, aby Pán pomohol. Táto práca ma napĺňa a beriem ju ako svoju spásu. Ja túto prácu potrebujem robiť.

Snažím sa mať sociálne cítenie, čomu ma učí moja viera, a k Rómom pristupujem ako k ľuďom, ktorí potrebujú pomôcť. Samozrejme, treba sa inkulturovať a spoznať, čo konkrétna komunita potrebuje."

Ľubo Kohút, asistent na Poštárke