ZÁPADNÁ CIVILIZÁCIA
- vzor hodný nasledovania?


   Známy americký politológ Samuel P. Huntington vo svojej kontroverznej štúdii Clash of Civilizations (často spomínanej aj po teroristických útokoch na USA) označil za historické jadro západnej civilizácie, ktorá v súčasnosti vďaka politicko-ekonomickej prevahe, a hlavne vďaka moci médií, výrazne ovplyvňuje takmer celý svet, tieto znaky: klasická legitimita, katolicizmus a protestantizmus, európske jazyky, oddelenie cirkevnej a svetskej moci, vláda práva, sociálny pluralizmus, zastupiteľské úrady a individualizmus.

   Proti zjednodušenému rozdeleniu sveta, aké podal Huntington, sa vzniesla vlna kritiky. Zaujímavá je však jeho rozprava o tzv. "univerzálnej civilizácii," ktorá sa postupne vytvára a bude vytvárať vo svete, čoraz viac prepojenom a čoraz menej rozdelenom. A tiež jeho myšlienka, že "modernizácia neznamená nevyhnutne westernizáciu. Ne-západné spoločnosti sa môžu modernizovať bez toho, aby sa vzdali svojich kultúr; bez prijatia a zaužívania všetkých západných hodnôt, inštitúcií a praktík."

   Slovenská republika sa od svojho vzniku prostredníctvom politikov prihlásila ku všetkým zásadám demokracie a právneho štátu, ako ich vníma západná civilizácia. Slovenská cesta k demokracii nebola vždy priamočiara a podľa každodenných udalostí na ktorejkoľvek úrovni našej spoločnosti môžeme usúdiť, že v mnohých oblastiach postupujeme nielen tempom slimáka, ale aj raka.

   Mení sa a vždy sa menil však aj "demokratický Západ." A ak by sme mali vychádzať len zo spomínaných Huntingtonových charakteristík, nájdeme v nich mnoho protirečení. Ich hlavným zdrojom je konflikt zásad kresťanského náboženstva a ostatných ideálov západnej demokracie. Kým politickú demokraciu, či skôr ekonomický liberalizmus by chcel človek tretieho tisícročia čím viac upevniť, prečistiť, zdokonaliť (teda aspoň to tvrdí, minimálne pri hodnotení štátov-novorodencov demokracie, ktorí sa chcú začleniť do spoločenstva na čele s "radou starších"); fakt, že tak robí aj na úkor zásad náboženských, mu neprekáža. Náš svet si zvykol rozširovať škálu toho, čo je dovolené - v mene "ľudských práv" či "individualizmu". Názory na to, na ktoré ľudské bytosti sa ľudské práva vzťahujú a na ktoré nie, sú pritom napriek kresťanskej tradícii západnej civilizácie protichodné. Odlišné vnímanie základných životných hodnôt sa logicky prejavuje v postupnej zmene zákonov, ideová protichodnosť sa stáva súčasťou práva. A keďže svet dneška napreduje sedemmíľovými krokmi ku globálnej integrácii, právo dneška sa stáva právom budúcnosti - nie len pre jeden štát, ale pre kontinent, transkontinentálny spolok či, očami sci-fi, pre celú zelenú (?) planétu.

- Lucia -