3 otázky pre ...

Antonio Pernia SVD

generálny predstavený Spoločnosti Božieho slova

Pochádzate z Filipín, momentálne žijete v Ríme, aké máte dojmy z pobytu na Slovensku?

Toto je moja prvá návšteva Slovenska. Považujem ju za veľmi zaujímavú skúsenosť, pretože viem, že počas ťažkých štyridsiatich rokov komunizmu zostalo Slovensko verné kresťanstvu. To platí aj o členoch našej rehoľnej spoločnosti - napriek tomu, že čelili naozaj veľmi ťažkým podmienkam, vytrvali, zostali verní Cirkvi i SVD (Spoločnosť Božieho Slova). Všetci sme šťastní, že dochádza k oživeniu našej prítomnosti tu, na Slovensku. V tomto zmysle je priam symbolickou udalosťou otvorenie nového misijného domu v Petržalke: je to dôkaz, že tu pribúdajú mladí seminaristi, budúci misionári. Osobne mám zatiaľ medzi Slovákmi priateľov iba z radu verbistov, pretože tu netrávim viac času. Keby to bolo inak, určite by som sa spriatelil s viacerými - Slováci sú totiž veľmi priateľskí, a preto je to medzi nimi veľmi jednoduché.

Žijete a pracujete priamo v centre Cirkvi. Ako vnímate jej najdôležitejšie výzvy pre život v treťom tisícročí?

Myslím si, že Cirkev sa bude musieť viac lokalizovať alebo inkulturovať. Počas dlhého obdobia mala Cirkev takpovediac európsku tvár: európske výrazy, európske spôsoby myslenia a konania. Som presvedčený, že nadišiel čas, keď sa Cirkev musí viac zakoreniť do lokálnych kultúr. A preto by mala získať aj africkú tvár, ázijskú tvár, latinsko-americkú tvár; to znamená, že by si mala osvojiť aj odlišné spôsoby myslenia a robenia vecí; také, ktoré budú korešpondovať so situáciou v konkrétnej oblasti, v ktorej sa daná komunita nachádza. To je podľa mňa najväčšia výzva, pretože ak to neurobíme, tak sa situácia v Cirkvi, aká je dnes v Európe, bude opakovať aj na iných kontinentoch.

Situácia v Európe sa prejavila aj v charaktere misií. Aj vy ste dvom zo štyroch nových misionárov v Petržalke určili za misijné pôsobisko Slovensko. Kým v minulosti sa misijná činnosť sústredila na Afriku či Áziu, dnes misie potrebuje (aj alebo hlavne?) Európa. Ako vnímate tieto zmeny?

Môžeme tu hovoriť o staršom chápaní misií, ktoré bolo chápaním geografickým. Misie znamenali príchod kresťanskej Európy k pohanským národom na iných kontinentoch. Dnes sme nadobudli omnoho - povedal by som - sociálnejší, spoločenskejší význam misií. V súčasnosti je pre nás výzvou odpovedať na misijné potreby, na určité situácie, ktoré si vyžadujú misijnú činnosť, kdekoľvek na svete vznikajú: v Afrike, v Ázii či v Európe. V Európe ide napríklad o potrebu pracovať s emigrantmi, prichádzajúcimi z krajín ako Turecko či Maroko; alebo tiež o prácu s Európanmi, ktorí o sebe tvrdia, že nemajú žiadnu vieru. Ďalším príkladom misionárskej práce v Európe môže byť práca s katolíkmi, ktorí opustili Cirkev, s ľuďmi na pokraji spoločnosti, s deťmi na ulici, s bezdomovcami či drogovo závislými, alebo s chorými na AIDS. To sú všetko typy misionárskych situácií, nachádzajú sa všade a my do takýchto situácií vysielame misionárov.

Pripravila Lucia Kubošová