VEČER TROJKLAVÍRNY
ALEBO
TO TU EŠTE NEBOLO...

30. máj 2001, Koncertné štúdio Slovenského rozhlasu, Bratislava

Predposledný májový večer sa v Bratislave niesol v znamení čohosi výnimočného a nie tak často sa opakujúceho. Zažiť jazzový koncert už síce nie je až takou zvláštnosťou, ale tentokrát o priazeň fanúšikov súperili podujatia rovno dve. Prvým, už pár mesiacov dopredu rozhlasovaným a propagovaným, bola exhibícia holandskej (neodvážim sa napísať jazzovej) saxofonistky Candy Dulfer v PKO a o niečo menším, propagáciou skromnejším, benefičný klavírny večer v Slovenskom rozhlase, názvom parafrázujúci komédiu slávneho anglického dramatika. Výber závisel od jednotlivca, stupňa informovanosti a možno aj stavu peňaženky... Avšak v každom prípade tá menšia "polovica" v rozhlase neoľutovala. Zoskupenie interpretov, aké sa tu núkalo, by sa dalo nazvať reprezentatívne, a to nielen z hľadiska určitej etablovanosti a slávy na slovenskom jazzovom nebi (ak vôbec nejaké máme), ale aj istej univerzálnosti účinkujúcich. Výber nezakrýval zámer medzižánrovej komunikácie a to na tej najvyššej úrovni. Mená klaviristu Mikuláša Škutu, kontrabasistu Juraja Grigláka a trubkára Juraja Bartoša sú s najväčšou úctou skloňované rovnako v klasických koncertných sieňach ako na jazzových pódiách. Nestora a špičku nášho (nielen domáceho) jazzu Gaba Jonáša predstavovať netreba, rovnako ako jeho súpútnika saxofonistu Dušana Húščavu (tenorsax.). Novým a mladým impulzom bol žilinský saxofonista Radovan Tariška (altsax.). Tretím klaviristom, zároveň spoluscenáristom a režisérom večera bol Pavol Bodnár.

Predstava troch klavírov na pódiu mala v prvom momente akýsi nádych určitej megalománie, či zvukovej preplnenosti. V myšlienkach sa núkali rôzne kombinácie a keďže koncert bol benefičný, moment očakávania ešte predlžovali úvodné prejavy členov predstavenstva Nadácie Markíza, Nadácie na výskum rakoviny a SAV. 

Dramaturgická koncepcia ponúkala tri kolá (sessions), v každom päť kompozícií, vždy s iným lídrom a finálne jam session. Líder mal právo na krištálovočistý a širokonosný zvuk krídla Steinway, sekundant sa snažil zo zvukovo trocha tmavšieho a menej výrazného Petroffu dostať to najlepšie a tretím, nie celkom pravým, ale zvukovo dosť verným "klavírom" bol syntetizátor GEM-PRO. Ako prvý sa do boja pustil Pavol Bodnár. V úvodnej sólovej skladbe Confirmation od Charlieho Parkera sa zložito, ale bez zlievajúcich sa polyrytmických štruktúr, predstavil ako polyfonik schopný čerpať z odkazu starých majstrov. V jeho vlastných kompozíciách, južansky ladenej Have A Good Time In Puerto Rico a Three Roses For Martina, sa k nemu postupne pridávali kontrabas a tenorsaxofón. Prvé oživenie sa dostavilo pri predposlednej skladbe, klasike Colea Portera What Is This Thing Called Love, keď sa k Paľovi pridal Gabo Jonáš. Priniesol úžasné osvieženie a do hudby vstúpil element života a hravosti, aj napriek zložitej spleti rytmických fráz, ktorú predstavovali dva klavíry. 

Druhé kolo otvoril sólovo Gabo Jonáš svojimi kompozíciami Viola´s Story a I Don´t Know. V ďalšej, Song For Sandra, sa prvýkrát výraznejšie predstavil Radovan Tariška. Zaujal veľmi kultivovaným a príjemným tónom altsaxofónu a aj napriek občasnému podľahnutiu zbytočnej virtuozite bol jeho výkon obdivuhodný. Vynikajúci bol duet s Mikulášom Škutom, v ktorom slávna rozprávková melódia Someday My Prince Will Come bola niekoľkokrát rozkúskovaná a prešla mnohými obmenami a variáciami. Prvý vrchol koncertu prišiel s Caravanom Dukea Ellingtona, keď sa druhýkrát na javisku stretli všetci zúčastnení. V zaujímavo riešených aranžmánoch si dychové nástroje navzájom preberali témy, čo bolo kontrastované využívaním klavíra ako silne rytmického, miestami až bicieho nástroja. 

Po prestávke sa na rad dostal najmladší z celej trojice hlavných účastníkov, večne oscilujúci medzi starou hudbou, hudbou 20. storočia a jazzom, Mikuláš Škuta. Rovnako ako jeho predchodcovia sa predstavil dvoma vlastnými kompozíciami, Noname a svojou nielen na Slovensku preslávenou témou Zabudnutá Bossa Nova. Zastretú atmosféru bossa novy svojím výrazom, citlivým a presným frázovaním vytváral Juraj Bartoš. S tónmi krídlovky a jej koloritom sa pohrával s úžasnou ľahkosťou a miestami už nezáležalo na tónoch, ale len na farbe. Solar Milesa Davisa zasa patril Jurajovi Griglákovi, ktorý na svojom kontrabase výrazne rozšíril škálu technických možností (slap) a výrazových prostriedkov. Spoločný záver v tematicky veľmi náročnej kompozícii Five Billa Evansa bol ukážkovou ansámblovou súhrou, ktorú ešte k ďalšiemu vrcholu doviedol jam session na bluesovú dvanástku Centerpiece. V spoločných záverečných skladbách sa najlepšie porovnávala individualita troch hlavných predstaviteľov a ich najcharakteristickejšia poloha. Prístup ku klavíru bol u Pavla Bodnára akademickejší (v dobrom slova zmysle) a v detailoch viac odôvodniteľný, Gabriel Jonáš vnášal hravo energické, až živelné inšpirácie, ktoré sa transformovali aj na jeho spoluhráčov. Na hre Mikuláša Škutu a na jeho myšlienkovo-motivickej práci bolo najviac cítiť univerzálnosť a vzájomné prelínanie a absorbovanie hudby 20. storočia. 

Na začiatku spomínaná zvláštnosť a výnimočnosť sa tiahla celým koncertom. K veľmi zaujímavému dramaturgickému nápadu sa pridali vynikajúci hudobníci a celé to svojou uvoľnenosťou a spontánnosťou pozdvihli. Konferencier večera fundovane, ale pritom s humorom osobitne predstavil každú kompozíciu. Medzi jednotlivými blokmi vnášal príjemné odľahčenie, ktoré uvoľňovalo napätie trojhodinovej hutnosti hudby. 

Cestou z koncertu som sa zo zvedavosti zastavil na chvíľu v PKO. Ohlušila ma sila decibelov (nie však hudba) a tak v snahe nekaziť si vydarený večer som bol po chvíli nútený odísť. Bol som presvedčený, že dnes večer som si z bratislavskej ponuky vybral správne... 

Peter Motyčka


Večer sedemklavírny
autor: Ľubomír Kotrha