Etické aspekty 
    klonovania človeka

Etický problém zatiaľ len hypotetickej možnosti klonovania človeka vyplýva práve z tej skutočnosti, že by malo ísť o úmyselné klonovanie človeka, novej ľudskej bytosti (a nie nejakej baktérie, zvieraťa alebo rastliny). Problém spočíva predovšetkým v tom, že takýto príchod nového človeka na svet odporuje ľudskej dôstojnosti. Hlboko sa dotýka jeho biologickej, osobnej i sociálnej identity a integrity, ktoré neslýchaným a hrubým spôsobom manipuluje. Vydával by človeka - klon v okamihu jeho počatia celkom do rúk a ľubovôle iného človeka - vykonávateľa klonovania. Znamenal by narušenie základných ľudských práv jednotlivca, ako ich chápeme v kontexte a kontinuite doterajšieho vývoja ľudstva. Napokon, priniesol by mnohé závažné ťažkosti medicínskej, psychologickej i sociálnej povahy pre všetkých zúčastnených.

Etickú problematiku klonovania človeka v poslednom čase komplikuje a "zahmlieva" novozavádzaný pojem tzv. terapeutického klonovania, ktoré sa populárne a mediálne prezentuje ako podstatne odlišný, eticky prijateľný typ klonovania človeka (ide tu však o pomerne jednoduchý, i keď bezohľadný podvod, založený na prekrútení významu slov a dezinformovaní širokej verejnosti).

Na "rozdiel" od tzv. reprodukčného klonovania, ktoré by sa vykonávalo s úmyslom počatia a narodenia nového človeka - i keď geneticky identického s niektorým živým alebo mŕtvym človekom, pri terapeutickom klonovaní je úmyslom klonujúceho

1) využiť počaté ľudské zárodky na získanie embryonálnych kmeňových buniek (a tie na výskum, možno v budúcnosti i na prípravu nových terapeutických aplikácií), a teda

2) nedovoliť v žiadnom prípade ich vývin za určité, dohodnuté vývinové štádium (niekoľko, najčastejšie 10 až 14 dní od počatia, resp. vytvorenia klonu), a teda nepripustiť narodenie a ďalší život jedinca, vzniknutého klonovaním.

Je príznačné, že "etická prípustnosť" bodu 2) pri terapeutickom klonovaní sa zdôvodňuje práve "etickou neprípustnosťou" reprodukčného klonovania... Navyše, možné terapeutické využitie metód vychádzajúcich z terapeutického klonovania je nateraz vo veľmi ďalekom "nedohľadne"...

Ďalej si v stručnosti preberieme niektoré aktuálne argumenty zástancov i odporcov oboch umelo definovaných typov klonovania človeka.

Prečo ÁNO klonovaniu človeka

Zástancovia klonovania človeka vychádzajú najmä z týchto predpokladov:

 

  • človek je len jedným zo živočíšnych druhov, niet podstatného rozdielu medzi ním a inými živočíchmi, preto neexistuje nijaký objektívny dôvod pre uznanie ľudskej dôstojnosti alebo uplatňovanie ľudských práv z titulu samotnej príslušnosti k ľudskému druhu

  • hodnota človeka a ľudského života je relatívna

  • človek - jednotlivec je absolútnym pánom nad svojím vlastným osudom i nad prírodou, jediným obmedzením sú jeho aktuálne technické a technologické možnosti, ako aj jeho pozícia v danej mocenskej štruktúre

  • človek je len natoľko človekom, nakoľko spĺňa určité kritériá (vlastnosti), ktoré možno u neho zistiť, merať a posúdiť; tieto určujúce kritériá sú iba vecou spoločenskej dohody (konsenzu)

  • ľudský zárodok a plod nie sú ešte ľudskými bytosťami, ani ľuďmi v plnom zmysle slova (sú len potenciálnymi ľuďmi), preto nemajú žiadne špecifické ľudské práva

  • morálne je všetko, na čom sa ľudia demokraticky dohodnú; jednotlivec je sám sebe morálnym kritériom i posudzovateľom; morálka spoločnosti sa má riadiť výlučne utilitaristickým kalkulom; neexistuje nič také, ako absolútne morálne dobro alebo zlo, rozhodujúci je účel konania, jeho dôsledky a demokratická dohoda o jeho mravnom hodnotení

Z týchto "predpokladov" nie je až také ťažké "odvodiť" etickú prípustnosť klonovania človeka a dospieť aj takýmto záverom - tvrdeniam (ospravedlňujem sa, ak sa pozornému čitateľovi viaceré, ak nie všetky, budú zdať neľudské až cynické...):

  • klonovanie človeka je len nevyhnutným dôsledkom vedeckého pokroku; veda prináša túto možnosť, preto ju treba využiť;

  • vedecký pokrok nemožno zastaviť, preto je zákaz klonovania človeka nepotrebný, reakčný a nesplniteľný;

  • zákaz klonovania človeka narúša slobodu vedeckého bádania, neprípustne obmedzuje slobodu vedeckého pracovníka skúmať to, čo skúmať chce;

  • klonovanie človeka umožní nový rozvoj vedy a technológií, rozšíri poznanie človeka;

  • keď nebudeme klonovanie robiť my, budú ho robiť v iných krajinách, čím prídeme o vedecký aj ekonomický prínos, ktorý by sme inak, t. j. povolením a využívaním klonovania, získali;

  • sú ľudia, ktorí klonovanie chcú, preto naň majú právo a treba im ho umožniť;

  • sú ľudia, ktorí klonovanie potrebujú (napr. bezdetné páry alebo i osamelí jednotlivci, ktorí chcú dieťa), preto naň majú právo a treba ho pre nich naplniť umožnením klonovania;

  • klonovanie zabezpečí, že sa nenarodí dieťa so známou, geneticky danou vrodenou chybou, ktorou trpí jeden z perspektívnych rodičov, preto im treba umožniť mať dieťa týmto spôsobom;

  • diskriminácia klonu (človeka počatého klonovaním) nehrozí, lebo sa tomu zabráni vhodnou legislatívou;

  • akékoľvek problémy, ktoré by mohli nastať, sa budú riešiť, keď sa objavia - bude sa pritom pokračovať podľa najnovších vedeckých poznatkov, s využitím najšpičkovejších technológií;

  • verejná kontrola, etické komisie a dobrá legislatíva vyriešia všetky problémy, pokiaľ by sa nejaké objavili.

Pre "terapeutické klonovanie" pridávajú aj tieto tvrdenia:

  • použitie embrya pre prospech niekoho iného je eticky v poriadku, lebo embryo nie je osobou; preto nemá ani žiadne legitímne záujmy a pri jeho zničení sa mu nedeje nijaká ujma

  • záujem a potreba chorých, vedy a celej spoločnosti oprávňuje vytváranie a využitie ľudských zárodkov na "liečebné účely";

  • na využití embrya nie je "nič zvláštne", lebo nie je "nič zvláštne" na umelom prerušení tehotenstva (obidve veci sú z etického hľadiska rovnaké, keď pripúšťame umelý potrat, pripúšťame aj využitie embrya na "vedecký" alebo iný účel);

  • ak by sme aj mali námietky voči "reprodukčnému klonovaniu", terapeutické klonovanie nie je problémom, lebo nevedie k narodeniu klonovaných ľudí;

  • nie je vlastne žiadny rozdiel medzi vytváraním ľudských embryí pri metódach oplodnenia v skúmavke (IVF) a pri ich vytváraní klonovaním - pri oboch metódach sa počíta s vytváraním "nadbytočných embryí", ktoré budú nakoniec zničené, alebo použité na výskum.

V prospech získavania embryonálnych kmeňových buniek tvrdia:

  • je lepšie využiť existujúce embryá na výskum, ako ich "bez úžitku" vyhodiť do odpadu; ide o veľké počty embryí, ktoré nikto nechce a ktoré by takto mohli byť použité na "dobrý účel";

  • embryonálne kmeňové bunky sú nevyhnutne potrebné a nenahraditeľné pre ďalší vedecký výskum, ktorý raz iste prinesie nové liečebné a diagnostické možnosti pre mnohé ochorenia;

  • získavanie kmeňových buniek z ľudských embryí je rýchle, pohodlné a lacnejšie, než z iných zdrojov, preto ho treba podporovať a umožniť.

Prečo Nie klonovaniu človeka

Odporcovia klonovania človeka vychádzajú najmä z týchto predpokladov:

 

  • človek je najvyšším a v mnohých ohľadoch mimoriadnym tvorom z hľadiska všetkých živočíšnych druhov, ktoré na Zemi existujú; jestvuje podstatný rozdiel medzi človekom a inými živočíchmi; existujú objektívne dôvody na uznanie ľudskej dôstojnosti a uplatňovanie ľudských práv z titulu samotnej príslušnosti jedinca k ľudskému rodu;

  • človek - jednotlivec nie je absolútnym pánom nad svojím vlastným osudom ani nad prírodou; aktuálne technické a technologické možnosti musí používať v súlade s mravnými (etickými) princípmi, ktoré sledujú jeho skutočné dobro, pričom berú do úvahy aj spoločné dobro danej ľudskej spoločnosti; pozícia človeka v mocenskej štruktúre nič nemení na jeho povinnosti dodržiavať etické (morálne) normy;

  • každý človek je, čo do svojej dôstojnosti a práv, plne človekom, bez ohľadu na vlastnosti, ktoré možno u neho zistiť, merať a posúdiť; dôstojnosť človeka sa nezmenšuje ani neruší v dôsledku veku, choroby, duševného alebo telesného postihnutia;

  • ľudský zárodok a plod sú osobami, ľuďmi v plnom zmysle slova (nie len potenciálnymi ľuďmi), preto majú nárok na plné rešpektovanie svojej identity, integrity a ľudských práv;

  • morálnosť (etickosť) konania má objektívny charakter, nie je iba výsledkom demokratickej dohody; jednotlivec nie je sám sebe morálnym kritériom a posudzovateľom; existujú skutky, ktoré sú vždy morálne nedovolené (zlé), bez ohľadu na účel konania, jeho dôsledky, alebo "demokratickú dohodu" zainteresovaných.

Z týchto predpokladov vyplývajú niektoré tvrdenia o etickej neprípustnosti klonovania človeka:

  • vedecký pokrok a veda samy osebe nezaručujú ani nevytvárajú mravnosť (etickosť) nejakého skutku; skutočný vedecký pokrok musí byť v súlade s mravnými (etickými) princípmi a normami, ináč môže viesť k zneužitiu a rôznym katastrofálnym následkom;

  • zákaz klonovania človeka je potrebný, pretože klonovanie človeka znamená "zneužitie medicíny a biológie", hrozí závažnými negatívnymi dôsledkami pre celé ľudstvo i pre budúce generácie;

  • zákaz klonovania človeka nenarúša slobodu vedeckého bádania; kladie slobode vedeckého pracovníka iba tie nevyhnutné obmedzenia, ktoré ho majú chrániť, aby sa nespreneveril pravému poslaniu vedy a vedeckého poznania;

  • žiadny rozvoj vedy a technológií, ani rozšírenie poznania človeka neoprávňujú na použitie nemorálnych (neetických) postupov a metód pri dosahovaní nových vedeckých poznatkov (takýmto postupom je i metóda umelého klonovania človeka);

  • možný vedecký aj ekonomický prínos neoprávňuje povolenie a využívanie klonovania, ktoré je spojené s mnohými rizikami; v tejto veci je potrebná široká medzinárodná spolupráca a dosiahnutie konsenzu o všeobecnom zákaze klonovania človeka (pozri napr. Protokol o zákaze klonovania človeka pripravený na pôde Rady Európy, Rezolúciu Európskeho parlamentu klonovaní človeka ai.);

  • záujem jednotlivcov a niektorých skupín o klonovanie človeka im nedáva právo na vývoj a využitie tejto techniky, ani neukladá nikomu povinnosť metódu klonovania človeka pre týchto ľudí zabezpečovať alebo podporovať;

  • túžba po dieťati nezakladá "právo na dieťa"; dieťa nie je vecou, tovarom, ktorý je možné si kúpiť, objednať alebo podľa požiadavky kohokoľvek "vyrobiť";

  • klonovanie síce môže zabezpečiť, že sa nenarodí dieťa so známou, geneticky danou vrodenou chybou, ktorou trpí jeden z perspektívnych rodičov, to však ešte nezaručuje narodenie úplne zdravého dieťaťa;

  • narodenie človeka metódou klonovania je hrubou manipuláciou jeho osobnej identity, a to priamo v okamihu počatia, vzniku nového jedinca; dáva neobyčajnú moc nad človekom - klonom inému človeku, ktorý pri klonovaní určuje jeho genetickú a biologickú (nie psychickú a duchovnú) identitu;

  • hrozí diskriminácia klonu (človeka počatého klonovaním), nedá sa jej zabrániť ani najlepšími legislatívnymi či inými opatreniami;

  • klonovanie človeka by prinieslo mnohé, dnes už predvídateľné, ale pravdepodobne aj viaceré v súčasnosti ešte nepredvídateľné, etické, sociálne a iné problémy pre klonovaných jednotlivcov i ľudskú spoločnosť; mohli by znamenať závažné, až existenčné ohrozenie vývoja ľudskej civilizácie a jej budúcnosti (pritom podstata týchto problémov, ani ich riešenie by pravdepodobne neboli technického alebo technologického charakteru);

  • verejná kontrola, etické komisie a "dobrá legislatíva" nevyriešia všetky nové problémy v spoločnosti klonujúcej svojich členov, nezabránia fenoménu "šikmej plochy" - prehlbujúcej sa morálnej devastácie s potenciálne katastrofálnymi následkami (ako na to poukazuje historická skúsenosť - napr. vývoj v nacistickom Nemecku v 30-tych rokoch 20. storočia).

Voči "terapeutickému klonovaniu" možno pridať aj tieto námietky:

  • použitie embrya pre prospech niekoho iného je eticky neprijateľné; ľudské embryo je neopakovateľným príslušníkom ľudského rodu, osobou; má legitímne záujmy vyžadujúce bezpodmienečné rešpektovanie a ochranu; pri zničení embrya ide o zabitie človeka;

  • záujem a potreba chorých, vedy a celej spoločnosti neoprávňuje vytváranie a využitie ľudských zárodkov na "liečebné účely";

  • využitie ľudských embryí na "vedecký" alebo iný účel je rovnako neetické, ako vykonanie umelého potratu (obidve veci sú z etického hľadiska rovnaké, keď nepripúšťame umelý potrat, nepripúšťame ani "využitie" ľudského embrya);

  • terapeutické klonovanie je ešte závažnejším etickým problémom ako reprodukčné klonovanie: nielenže vytvára ľudských jedincov metódou klonovania, ale naviac dopredu počíta s ich usmrtením a využitím pre záujmy jednotlivcov, "vedy" alebo spoločnosti ako celku - degraduje počatých ľudských jedincov na púhu vec, tovar, "materiál";

  • skutočne nie je takmer žiadny morálny rozdiel medzi vytváraním ľudských embryí pri metódach oplodnenia v skúmavke (IVF) a pri ich vytváraní klonovaním (azda len s ohľadom na mieru manipulácie prirodzených biologických procesov) - pri oboch metódach sa počíta s vytváraním "nadbytočných embryí", ktoré budú nakoniec zničené, alebo použité na výskum; táto skutočnosť je jedným zo závažných etických nedostatkov metód IVF.

Získavanie kmeňových buniek embryonálneho pôvodu je z etického hľadiska neprijateľné i pre tieto dôvody:

  • nie je pravda, že je lepšie využiť existujúce embryá na výskum, ako ich "bez úžitku" vyhodiť do odpadu; ide tu vždy o zničenie, zabitie nevinných ľudských bytostí; na veci nič nemení ani skutočnosť, že ide o veľké počty embryí, ktoré nikto nechce a ktoré by takto mohli byť "užitočne použité" (zodpovednosť tu padá najmä na účastníkov a podporovateľov metód IVF);

  • nie je pravda, že embryonálne kmeňové bunky sú nevyhnutne potrebné a nenahraditeľné pre ďalší vedecký výskum; najnovšie poznatky ukazujú, že tieto bunky sú v mnohom, potenciálne vo všetkom nahraditeľné kmeňovými bunkami získanými z tkanív dospelého jedinca, alebo z pupočníkovej krvi (v súčasnosti vznikajú po celom svete tkanivové banky uchovávajúce kmeňové bunky z pupočníkovej krvi);

  • skutočnosť, že získavanie kmeňových buniek z embryí je rýchle, pohodlné a lacnejšie než z iných zdrojov, nezakladá etickú (morálnu) oprávnenosť takéhoto postupu.

Na záver by som chcel zdôrazniť, že tento stručný prehľad argumentácie "pre" a "proti" klonovaniu človeka si zďaleka nerobí nárok na úplnosť ani na neomylnosť. Priestor tohto príspevku nedovolil hlbšie analyzovať pozadie tvrdení, ktoré sme na jednej či druhej strane uviedli. Jeho cieľom bolo skôr podnietiť vlastné uvažovanie a zvedavosť vnímavého čitateľa. Senzibilizovať ho na potrebný kritický prístup voči mnohým "zaručeným" informáciám, postojom a názorom prezentovaným v populárnej tlači a ostatných médiách.

MUDr. Jozef Glasa, CSc. odborný asistent SPAM, Bratislava