Aký je váš názor na 

eutanáziu?

BÉLA BUGÁR, podpredseda NR SR

Som zásadne proti. Som veriaci človek a verím, že o živote má právo rozhodovať iba Boh. Zároveň neverím rečiam o tom, ako chcú ťažko chorí umrieť - choďte sa pozrieť do nemocnice na ľudí, ktorí sú aj nevyliečiteľne chorí a uvidíte, že stále je v nich vôľa žiť, že umrieť nechcú. Naopak, v mnohých prípadoch by eutanázia mohla dopadnúť tak, že by sa v rukách lekárov koncentrovala moc rozhodovať o živote a smrti človeka, dokonca nezávisle od vôle pacienta. Niečo také je pre mňa vražda, rovnako ako je vraždou interrupcia. Je pravda, že v Holandsku, členskom štáte Európskej únie, do ktorej sa chceme dostať aj my, sa nedávno eutanázia uzákonila, ale to neznamená, že by takáto tendencia mala pokračovať aj v iných štátoch - každá krajina má priestor na určitú nezávislosť, najmä v týchto otázkach. Preto je podľa mňa dôležité, aby mal štát vo svojej ústave zabudované desatoro, pretože základným znakom prikázaní je práve úcta k životu. Zároveň som presvedčený, že by princíp ochrany ľudského života mal byť súčasťou vyučovania v školách, a nielen na hodinách etiky.

JAROMÍR NOHAVICA, český pesničkár

Zložitá otázka. Zatiaľ na ňu neviem odpovedať. Na jednej strane sa pýtam, či môže človek vziať do rúk vlastnú bolesť, alebo má čakať, kým koniec príde sám. Nechcel by som byť v tej chvíli sudcom, pretože i mňa čaká táto skúška a ešte neviem, ako by som sa zachoval. Navyše, nikdy som nebol postavený do situácie, keď sedím vedľa blízkeho človeka, ktorý sa hlboko a strašne trápi a prosí ma, aby som mu pomohol.

MUDr. AUREL ŠTEFKO SJ, kňaz

Eutanázia, tak ako je chápaná dnes, ako usmrtenie telesne alebo mentálne postihnutej osoby, chorej alebo umierajúcej, je morálne neprijateľná a to bez ohľadu na akékoľvek dôvody. Je v rozpore s dôstojnosťou ľudskej osoby a s úctou k živému Bohu, jej Stvoriteľovi. Povahu tohto činu, ktorý je vraždou, nemôže zmeniť názor kohokoľvek, chorého, príbuzných, lekára, či dokonca parlamentnej väčšiny. Je a zostane silnou diskrimináciou medzi človekom zdravým a postihnutým. Akákoľvek legalizácia takéhoto konania je trhlinou v múre priehrady, ktorú tvorí zákon a morálka. Je to atentát na život. Všetci ľudia dobrej vôle sú povinní namiesto tzv. civilizácie kultúry smrti, zdvihnúť hlas na obranu civilizácie lásky.