Recenzie

Magnolia

Film ovenčený obrovským množstvom cien dorazil do slovenských kín viac ako rok po svojej americkej premiére. Jeho premiérovanie v najmenších bratislavských kinách, prakticky bez akejkoľvek reklamy, dávalo tušiť, že pôjde o filmovú lahôdku pre fajnšmekerov. Tento predpoklad sa bezozvyšku potvrdil.

Na svete sa dejú divné veci. Ľudské osudy sa preplietajú, dramatizujú a vrcholia v nečakaných situáciách. Je to slepý osud alebo Boží plán? Divák by sa mal zbaviť racionálnej optiky a pripustiť, že stať sa môže naozaj všetko: napríklad mŕtvy muž v potápačskom obleku na strome v lese či sebevrah padajúci zo strechy zastrelený nešťastnou náhodou počas pádu vlastnou matkou...

Keď prijmeme takúto "logiku" pohľadu, potom sa môžeme pokojne oddať príbehom deviatich ľudí, prežívajúcich svoje osudy počas jedného dňa a noci v losangelskej štvrti San Fernando Valley. Všetko sa nejakým spôsobom točí okolo televíznej súťaže "Čo deti vedia?". Ide o vedomostný kvíz, v ktorom družstvo nadaných detí súťaží proti družstvu dospelých a v hre sú, samozrejme, veľké peniaze. Producent tejto súťaže a mediálny magnát Earl Partridge zomiera na rakovinu a zostávajú mu už len hodiny jeho stareckej existencie. Jeho manželka, o 40 rokov mladšia Linda, je na pokraji zrútenia. Vízia, že sa z luxusného reprezentatívneho doplnku milionára stane bohatou dedičkou, ju vôbec neteší. Je zaskočená tým, že tohto zomierajúceho muža vlastne miluje a vôbec jej nie je jedno, že zomiera a trpí. Earlovi sa snaží pomôcť aj jeho ošetrovateľ Phil. Je to dobrák od kosti, a tak začne žhaviť telefónne linky, aby splnil posledné prianie umierajúceho: stretnutie so svojím synom Frankom (Tom Cruise). Ten si zmenil priezvisko a živí sa ako hlavný "guru" kurzu pre zvyšovanie sebavedomia mužov vo vzťahu k ženám pod "romantickým" názvom "Pretiahni a odkopni". Počas prestávky kurzu ho dnes čaká rozhovor pre televíziu, v ktorom redaktorka behom niekoľkých desiatok minút zničí jeho imidž úspechom sršiaceho sexistu, keď obnaží citlivé miesta v jeho utajovanej minulosti. Práve v tejto chvíli dostihne zdeptaného Franka telefonický hovor... Medzitým sa rozbieha vysielanie ďalšieho kola TV kvízu "Čo deti vedia?". Skutočnou hviezdou detského tímu je malý Stanley Spector. Najmä vďaka jeho geniálnym znalostiam deti už niekoľko týždňov bez milosti "ničia" jedno družstvo dospelých za druhým. A ich kontá (či skôr kontá ich peniazmi posadnutých rodičov) rastú do závratných výšok. Stanley cíti, že peniaze a súťaž neprinášajú do jeho vzťahu s otcom nič dobré, a rozhodne sa pre svojský protest... Moderátor kvízu Jimmy Gator sa dozvedel, že "vďaka" rakovine mu zostáva už len pár týždňov života. Chce nájsť svoju dcéru Claudiu a zmieriť sa s ňou. Tá však dostane z otca hysterický záchvat a vyhodí ho. Gator ešte netuší, že vo večernom vysielaní pre neho pripravila nepríjemné prekvapenie nielen zákerná choroba, ale aj jedno z geniálnych detí... Jeho dcéra Claudia má obrovské problémy. Potáca sa bezcieľne životom a dávky kokaínu strieda s náhodnými známosťami. Až dokiaľ sa v dverách jej bytu neobjaví policajt Jim Kurring. Jim je podobne ako ošetrovateľ Phill ďalším "dobrým anjelom" tohto príbehu: jednoduchý až trochu prihlúply, ale inak mierumilovný dobrák, neochvejne veriaci v spravodlivosť, ktorý každý večer kľaká pri svojej posteli a modlí sa k Bohu za dievča, ktoré má Pán pre neho určite pripravené. Jim cíti, že je to práve to dievča, ktoré má doma hlasno hrajúcu hudbu, na ktorú sa na polícii sťažovali susedia. Má u Claudie šancu? A má Claudia vôbec ešte nejakú šancu? A nakoniec nesmieme zabudnúť na Donnie Smitha. Pred dvadsiatimi rokmi najväčšia hviezda spomínaného kvízu a geniálne dieťa. Dnes úplne stratená existencia, neschopná uplatniť sa ani v tej najjednoduchšej práci. Ten sa tiež konečne rozhodol dnes v noci vziať svoj život do vlastných rúk... Týchto deväť ľudských osudov sa rozvíja, vzájomne ovplyvňuje a speje k vyvrcholeniu a katarzii, ktorá má podobu jednej z desiatich egyptských rán. Práve na ňu diváka pripravovali úvodne "neuveriteľné" príbehy.

Režisér filmu P. T. Anderson dokázal napísať aj vynikajúci scenár, ktorý dokáže držať diváka v napätí celé tri dlhé hodiny. Ani jeden z príbehov nemá hluché miesta, ani jeden sa počas filmu nestratí, ani nedostane na vedľajšiu koľaj. Dokon-ca, keď rozpráva jedna postava vidíme inú postavu, na ktorú sa vzťahuje presne to isté (vo filme sú napríklad tri dvojice otec - dieťa). Jednou z najkrajších scén filmu je, keď si zúfalá a sfetovaná Claudia začne pospevovať pieseň Save Me (Zachráň ma) a postupne sa k nej pridajú všetky ostatné postavy príbehu. Aimee Mannová, interpretka a autorka tejto piesne, bola za ňu nominovaná na Oscara. Výborné je aj herecké obsadenie. Každý z deviatich predstaviteľov hlavných postáv podáva strhujúci výkon. Nominácia na Oscara a Zlatý glóbus sa ušli Tomovi Cruisovi. Ten svoju prvú šancu na skutočne charakterovú úlohu zvládol nad očakávanie. Tretia nominácia patrila filmu za originálny scenár. Nakoniec sa Magnólii žiadny Oscar neušiel. Americká filmová akadémia dala prednosť filmu Americká krása - ironickej satire na úpadok amerického sna. Škoda, že si akademici neuvedomili, že dnešná chorá spoločnosť potrebuje viac ako patológa pitvajúceho mŕtvolu, lekára schopného ponúknuť nádej a liek. A tým je, nielen podľa autorov jedného z najlepších amerických filmov 90. rokov, láska, odpustenie a zmierenie.

Magnolia, réžia a scenár: Paul Thomas Anderson, USA, 1999, 189 min., www.magnoliamovie.com

Outsideri

Max Kane je chalan veľký, hlúpy a bez akéhokoľvek sebavedomia. Býva u svojich starých rodičov a tí, napriek tomu, že ho majú radi, si o jeho schopnostiach žiadne ilúzie nerobia. Veľká zmena v jeho živote nastane, keď sa do susedstva prisťahuje Gwen Dyllonová so synom Kevinom. Ten je pravý opak Maxa: inteligentný, vzdelaný, vtipný, s bohatou fantáziou, ale hrb a zdeformované nohy robia z neho menšiu príšeru. Kevin trpí Morquitovým syndrómom. Rast jeho kostí sa zastavil, ale vnútorné orgány rastú ďalej a deformujú telo. Prognóza tejto choroby je nemilosrdná a Kevin ju pozná. No vôbec mu to neuberá z chuti do života. Kevin začne doučovať Maxa čítanie. Použije na to knihu dobrodružstiev kráľa Artuša a rytierov guľatého stola. Postupne sa mu podarí "rozhýbať" všetky Maxove schopnosti, včítane fantázie a obaja spolu začínajú prežívať rytierske dobrodružstvá v reálnom živote. Keď si Max vysadí na plecia Kevina, stane sa z dvoch outsiderov jeden superhrdina, proti ktorému nemá šancu nielen banda grázla Bladeho, ale ani Maxov otec, ktorý po prepustení z väzenia (zabil Maxovu matku) unesie svojho syna. Nerozlučnému priateľstvu sa však postaví do cesty krutá realita...

Film vznikol podľa známeho románu Rodmana Phildricka Freak the Mighty. Tento citlivý príbeh je určený všetkým generáciám. Má svoje kúzlo, ako pre deti a mládež, tak aj pre dospelých. Inteligentne spracovanému filmu dominujú herecké výkony oboch detských hercov: mladistvého hromotĺka Maxa stvárnil Elden Helson a Kevina si zahral Kiernan Culkin (bratské puto medzi ním a Maculayom - malým detským "sadistom" zo série Sám doma - sa nezaprie). V dospelých úlohách nájdeme na takýto typ filmu niekoľko prekvapujúcich tvárí: Sharon Stoneovú ako Kevinovu matku, Meat Loafa ako kumpána Maxovho otca a Gillian Andersonovú (alias agentka Scullyová z aktov X) ako šľapku Lorettu. Vďaka distribútorovi Sunfilm sa aj u nás podarilo trochu zaplniť prázdny segment filmov pre deti a mládež aj niečím iným, ako sladkými disneyovkami. Pokiaľ by ste film hľadali vo videopožičovni, treba hľadať pod českým distribučným názvom Max a Kevin.

Outsideri (The Mighty), réžia: Peter Chelsom, USA, 1998, 100 min., www.miramax.com

The Three Tenors Christmas

Blížiaci sa čas Vianoc charakterizuje neobvyklý nárast počtu všetkých druhov hudobných nosičov s vianočnou tematikou. Ako huby po daždi sa objavujú málo známe vydavateľstvá a ešte menej známi interpreti, väčšinou v zarážajúco nízkej kvalite, ktorí sa snažia votrieť do vianočného pokoja našich domovov najmä vďaka svojim nízkym cenám (...CD už od 99 Sk...). Ako vianočný darček však skôr urazia, ako potešia. Preto by som chcel upriamiť vašu pozornosť na úplne opačnú stranu cenového spektra. Trúfam si povedať, že najkvalitnejším dielom tohtoročnej vianočnej ponuky je vianočný koncert v podaní troch najlepších svetových tenorov. José Carreras, Plácido Domingo a Luciano Pavarotti dominujú na svetových operných javiskách už dvadsať rokov. Na rozdiel od hviezd pop music, ktorých kariéra je podstatne kratšia a vzťahy medzi nimi sú plné ohovárania a závisti, tri najžiarivejšie hviezdy operného neba svojou schopnosťou spolupracovať posunuli kategóriu operných koncertov do úplne nových dimenzií, vďaka čomu sa otvoril nádherný svet vážnej hudby pre milióny nových poslucháčov. K prvému spoločnému vystúpeniu priviedla túto trojicu láska k futbalu. Koncert v Caracallových kúpeľoch v Ríme v predvečer finále MS 1990 vo futbale sa právom nazýva koncertom storočia a jeho nahrávka sa stala najpredávanejším nosičom klasickej hudby všetkých čias. Ich spoločné koncerty na futbalových svetových šampionátoch sa stali tradíciou (1994 v Los Angeles, 1998 v Paríži). Absolvovali aj spoločné svetové turné a každoročne niekoľko ďalších koncertov. Jeden z nich sa uskutočnil v predvečer uplynulých Vianoc vo viedenskom Kon-zerthause a tentoraz sa tenori predviedli plnokrvným vianočným päťjazyčným (anglicky, španielsky, taliansky, francúzsky a nemecky) repertoárom. Nechýbali v ňom najznámejšie sakrálne diela (Tichá noc, Adeste Fideles, Noel), diela z oblasti populárnej hudby (Lenno-nove Happy Christmas, Berlinove Biele Vianoce, Bubeníček), tradicionály z rôznych kútov sveta (najznámejší Amazing Grace), "drobnosti" majstrov (Brahms, R.Strauss), či španielske a talianske kantilény. Z 21 skladieb si každý z troch tenorov zaspieval jednu sólovo, v troch skladbách sa predstavilo duo tenorov a v zvyšných šestnástich si poslucháč môže vychutnať úžasnú kombináciu troch najkrajších hlasov súčasnosti. Spevákov sprevádzal orchester Viedenských symfonikov s dirigentom Stevenom Mercuriom a detský spevácky zbor Gumpol-dskirchen Spatzen. Zaujímavý je fakt, že ide o prvý album Troch tenorov, ktorý nevydáva Decca, neprodukuje Tibor Rudas a skladby nearanžuje Lalo Schifrin. A práve posledný fakt je jedinou chybičkou tohto diela. Traja noví aranžéri nedokázali dostať z kombinácie troch špičkových hlasov ani zďaleka toľko, čo spomínaný argentínsky dirigentsko-kompozítorský mág. Na-priek tomu, že aj štvrtý spoločný album Troch tenorov je živým koncertným albumom, poslucháč to tak ľahko nespozná. Pochvalu si zaslúži Sonny nielen za zvuk, ale aj kompletnú ponuku vianočného koncertu na všetkých možných druhoch audio aj video nosičov. A sme opäť pri cene: 700 Sk za CD je iste dosť, ale radosť každého fanúšika opernej hudby z tejto "pochúťky" za to určite stojí. A verím tomu, že pri počúvaní pasáží, kde znejú všetky tri úžasné hlasy spolu, budú behať zimomriavky po chrbtoch aj tým, ktorí nikdy žiadnu hudbu podobného žánru nepočuli. A vianočný album Troch tenorov bude síce prvým, no určite nie posledným albumom klasickej hudby, ktorý si vložia do svojho prehrávača.

P.S. Zdá sa, že po futbalových koncertoch sa aj vianočné koncerty stanú pre Troch tenorov tradíciou. Ten tohtoročný sa chystá 16. decembra v Chicagu.

drobec

The Three Tenors Christmas, MK/CD/MD/VHS/DVD, Sonny Music, 2000, 63:22 min., www.threetenorschristmas.com

Jaromír Nohavica - Moje smutné srdce.

Jarek Nohavica je odvážny pesničkár. Čo viac dodať? Nie všetci jeho kolegovia majú odvahu odsunúť tak trocha nabok svoj sólový pesničkovo-gitarový prejav, v ktorom sa cítia byť najviac doma a v ktorom ich obecenstvo prijíma, a začať čosi celkom iné. Dalo by sa teda s istotou povedať, že také známe a okrídlené slovné spojenie ako "zaspať na vavrínoch" ho vzhľadom k jeho veku celkom slušne obchádza. Prvé náznaky zmien nielen inštrumentácie, ale aj celkovo zmeny (alebo lepšie povedané posunu) v hudobnom myslení nastal u neho koncom roka 1995. V máji ešte nahral v štúdiu Karla Plíhala album Darmoděj a další (Monitor 1995), rozšírenú verziu svojej prvej platne Darmoděj z roku 1988, a po niekoľkých mesiacoch sa opäť pustil do roboty. Inšpirač-ných podnetov mal tentokrát viac než dosť. K dispozícii mal časť veľmi sľubne sa rozvíjajúcej skupiny Buty, časť vtedy už rozpadnutého zoskupenia Nerez, plus niekoľko ďalších hudobníkov. No a takáto koncentrácia pánov muzikantov na meter štvorcový nemohla dopadnúť zle. Na svet prišiel album Divné století (Monitor - EMI Records 1996 ) , ktorý bol fanúšikmi prijatý buď okamžite, bez akýchkoľvek výhrad a s nadšením pre novú farebnosť, alebo ho považovali za skutočne divný. Rok nato sa toto "divné" zoskupenie, avšak bez členov Buty, vydalo na koncertnú púť. Mali sme ich možnosť zažiť v Bratislave, ale vysoká cenová hladina (tuším okolo 400 Sk) to väčšine jeho obľúbencov z radov študentov zabránila. Samozrejme si túto koncertnú atmosféru môžeme dopriať aj dnes v podobe albumu Jaromír Nohavica & Kapela - Koncert (Monitor - EMI Records 1998 ). V minulom roku nebolo o pánovi Nohavicovi veľmi počuť (ak nemám na mysli jeho pár koncertov a to napríklad aj dva v bratislavskom UPC). Je to len môj dohad, ale myslím si, že určité zrenie tvorivého procesu je väčšinou spojené s akýmsi utiahnutím sa do seba.

Ovocie dozrelo v podobe šestnástich piesní, ktoré Jarek spolu so svojími priateľmi nahral na jar v tomto roku. Názov Moje smutné srdce navodzuje tmavú melancholickú atmosféru, alebo môže zaváňať sentimentom. Tieto polohy sa však na albume objavujú len okrajovo a dodávajú mu kolorit. Zvukovo je album veľmi inšpiratívny. Autorom všetkých skladieb (okrem Ostravského tradicionálu V jednym dumku na Zarubku) je Jarek. Okrem autora tu zjavne vystupuje do popredia tiež úloha aranžéra. Ním je väčšinou Vít Sázavský a musím povedať, že tu svojej aranžérskej fantázii popustil uzdu. Hostia využívali naplno nielen inštrumentár blízky folku: akustické gitary - Jarek, Karel Plíhal, jazzu: elektrická gitara Gibson - Milan Kašuba, kontrabas - Franta Uhlíř, folklóru: heligonka - Jarek, husle, violončelo, akordeon, gajdy - členovia Českomoravské hudební společnosti. Nachádza sa tu aj pár zvukomalebných drobností z etno-inštrumentára, napríklad xaxixi, dažďová palica, congá, maracas, claves, djembe a wood blocks. Výrazové plochy vznikajú spájaním práve týchto zaujímavých inštumentačných zložiek s pôsobivými textami. Jarek si nekladie globálne dôležité otázky. Rieši problémy svojho osobného života a odkrýva svoje vlastné vzťahy. Aj napriek melancholickému názvu by sa dalo konštatovať, že je to album o nádeji. O tom, že aj v ťažkých chvíľach človek nie je sám (Každý si nese své břímě) a že stále je šanca prosiť o pomoc (Jako jelen když vodu chce pít). Lyrickosť je tu kontrastne vyvažovaná tvrdšími plochami, niekedy až s naturalistickým zafarbením (Mrtvá včela, Kosatá a Zubatá). Problémy a rôznorodé chápanie fenoménu láska sa prelína celým albumom a tvorí akúsi nosnú štruktúru.

Zopár slov by sa patrilo povedať k celkovému zovňajšku CD, lebo aj na ňom si dali tvorcovia pekne záležať. Už na prvý pohľad nás prekvapí nie klasický priesvitný plast, ale pekná papierovo-plastová uzatvárateľná škatuľka. Hovorí sa jej digipack a čo sa týka estetického hľadiska, u mňa vyhráva na celej čiare (ale čas a najmä životnosť ukážu). V tejto sérii bol vydaný len prvý 15-tisícový náklad. Zaujímavé a dnes už atypické je to, že okrem klasických CD a MC bolo vydaných 1000 kusov aj na starých dobrých vinylových LP platniach! Buklet je po okrajoch zdobený peknými snežienkami, ktoré (vraj) boli priamo vkladané do scanera. Celkový výsledok a úprava je tak vkusná a zaujímavá, že CD sa určite oplatí mať v originálnej podobe (zaujímavý spôsob, ako odrádzať od napaľovania).

Koniec koncov, je to po každej stránke veľmi vydarený album a myslím si, že stále máme bratom Ćechom čo závidieť. Určite aspoň dovtedy, kým budú mať takých dobrých pesničkárov ako je Jarek Nohavica.

Nad mou hlavou černé mraky plují
Ptám se lidí proč se nemilují
Moje srdce
Smutné srdce
Nahý bosý chodím ulicemi
Lásku hledám jednu mezi všemi
Moje srdce
Smutné srdce
Není není je jenom přelud marný
Zašlý nápis na dveřích zastavárny
Moje srdce
Smutné srdce
(Jarek Nohavica)

motyka

Jaromír Nohavica - Moje smutné srdce. BMG Ariola, ČR 2000, CD, MC, LP