Správy

Certifikát k svätému roku

RÍM - Nech púť ako náboženský úkon zostane v tvojom srdci živá a prinesie veľa duchovných plodov. Takto končí preklad latinského textu potvrdenia, ktoré pútnici do Ríma v tento rok môžu získať. Pri Bazilike sv. Jána z Lateránu, Santa Maria Maggiore, sv. Pavla za hradbami a v bočnej ulici Via della Conciliazione neďaleko Chrámu sv. Petra stoja malé autobusy, v ktorých pracovníci Fondu solidarity Svätého roka vytlačia na potvrdení meno pútnika. Fond solidarity zbiera financie pre chudobných pútnikov.
Certifikát má dlhú tradíciu. Už v stredoveku existovali v španielskom pútnickom mieste Santiago de Compostela podobné listiny. Pútnici, ktorí dosiahli toto odľahlé miesto Španielska, dostali list dosvedčujúci ich púť. Dnešné potvrdenia sú technicky rafinovanejšie. Štátna tlačiareň, ktorá tlačí aj známky a bankovky, používa na dvojfarebný dokument papier s vodotlačou. Na dokumente je latinský text na pamiatku púte a svoj podpis na neho dal kardinál Roger Etchegaray a arcibiskup Cres-cenzio Sepe.

Kláštorný pivovar oslavoval

WELTENBURG - Najstarší kláštorný pivovar na svete v opátstve Weltenburg na Dunaji oslávil v nedeľu 2. júla 950 rokov svojej existencie. Opát kláštora benediktínov, Thomas M. Freihart, slávil slávnostnú svätú omšu. Opátstvo je slávne pre svoju malebnú polohu na skalnatom pobreží Dunaja a pre svoj barokový Asamský chrám. Ročne sem prichádza viac ako 500 000 návštevníkov. Mnísi dali do prenájmu svoj kláštorný pivovar v roku 1956 pivovaru Bischofshof v Regensburgu - cirkevnému podniku. "Výnos je pre kláštor dôležitým zdrojom príjmov, napríklad, na zabezpečovanie vzdelávania dospelých alebo údržby budov," zdôrazňuje opát.

Výstava o sv. Petrovi a Pavlovi

RÍM - Sv. Peter a sv. Pavol - história, kult a spomienky v prvých storočiach - to je názov výstavy, ktorá bude otvorená v Ríme od 30. júna do 10. decembra. V novozreštaurovaných priestoroch paláca Pallazo della Cancelleria, v ktorom majú sídlo aj vatikánske súdne dvory, zhromaždili 150 exponátov z najrôznejších múzeí Európy. Výstava, ktorú organizujú Vatikánske múzeá spoločne s Pápežskou radou pre laikov a Centrálnym výborom pre Veľké jubileum, ukazuje, aké účinky mali v hlavnom meste Rímskej ríše príchod, pobyt a mučeníctvo oboch apoštolov.

Nápis INRI je pravý

RÍM - Hodnotné rukopisy Svätého písma a kódexy si možno od 29. júna do 10. decembra pozrieť takisto v Pallazo della Cancellería. Na výstave pod názvom Evanjeliá národov - Slovo a obraz Krista v kultúrach a v histórii je vystavených 129 fragmentov Biblie, texty a papyrusy. Výstava, ktorú organizuje Vatikánska knižnica s talianskym ministerstvom kultúry, chce priblížiť vznik a šírenie Svätého písma v stredozemnej oblasti a z Európy do celého sveta. Najvzácnejšie exempláre sú Codex Vaticanus, takmer úplný rukopis Biblie z 5. storočia a Guttenbergova Biblia. Drevenú tabuľku z Ježišovho kríža s nápisom INRI, uchovávanú ako relikviu v rímskom kostole Santa Croce in Gerusalemme (Svätý kríž v Jeruzaleme), považuje nemecký historik Peter Carsten Thiede za pravú. Na drevenej tabuľke s hmotnosťou 687 gramov, 25,4 cm x 14 cm veľkej a 2,6 cm hrubej sú vyrezané tri riadky. Prvý riadok zrejme hebrejsky a potom riadky po grécky a latinsky. Pre toto poradie je podľa názoru Petra Thiedeho sfalšovanie nepravdepodobné. Ak by sa zozbierali všetky kúsky dreva, ktoré sa v kostoloch celého sveta uchovávajú ako časti svätého kríža, musel by sa na to vyrúbať celý les. Preto sú aj oprávnené pochybnosti o pravosti tabuľky, ktorú Rimania pribili na Ježišov kríž, aby oznámili dôvod popravy. Ježišovo tvrdenie, že je židovský kráľ, bolo z hľadiska rímskej štátnej moci rebéliou. Peter Thiede vo svojej výskumnej práci, ktorá má byť zverejnená na jeseň v Nemecku, zastáva tézu, že o pravosti drevenej tabuľky v Ríme možno sotva pochybovať, hoci Vatikán nepripustil žiadne vedecké výskumy na určenie dreva. Vedec preskúmal poradie jazykov hebrejského, gréckeho a latinského. V evanjeliách sa spomína tabuľka na kríži - titulus - s vinou odsúdeného zvyčajná u Rimanov, ale poradie jazykov nie je konzistentné. Thiede prišiel k záveru, že hebrejčina musela byť prvým jazykom, pretože Rimania chceli predovšetkým varovať Židov pred údajným zločinom Ježiša. Sfalšovanie relikvie alebo jej neskoršie zhotovenie Thiede vylučuje kvôli nezvyčajnej chybe pravdepodobne židovského pisára. Prvý riadok vyryl po hebrejsky ako obvykle sprava doľava. Avšak aj ďalšie riadky po grécky a latinsky sú tiež napísané sprava doľava. Ďalej Thiede konštatuje, že tabuľka bola zhotovená z orechového dreva rozšíreného vo Svätej zemi. Historik síce uvádza, že pravosť kúskov dreva z Ježišovho kríža nebude možné nikdy dokázať. Pravosť tabuľky na kríži však možno filologickými a inými metódami s veľkou istotou preveriť, pretože ako hovorí: "Ktorý stredoveký falšovateľ by prišiel na myšlienku písať grécky a latinský nápis na kríži nesprávnym smerom, ako hebrejčinu sprava doľava?"

Nová rýchlodráha v Ríme

RÍM - Včas na oslavu Jubilea Svätého roka Rímskej diecézy začala prevádzku železničná rýchlodráha S, ktorá vedie z Viterbo cez jazero Bracciano až do železničnej stanice San Pietro v bezprostrednej blízkosti Vatikánu. Na novej 88 kilometrov dlhej trase premávajú v polhodinových a od júla v štvrťhodinových intervaloch moderné klimatizované osobné vlaky. Nová linka sa napája v meste na dopravnom uzle Valle Aurelia na rímsku podzemnú dráhu a tvorí dôležitú súčasť rímskej siete liniek nad zemou i pod zemou, ktorá sa má dokončiť do roku 2005.

Svetový náboženský summit - kresťania a moslimovia odsunutí na okraj

NEW YORK - Miléniový svetový mierový summit zorganizovaný na konci augusta na pôde OSN ako stretnutie svetových náboženských predstaviteľov bol podrobený tvrdej kritike zo strany kresťanských a moslimských delegátov. "Tento summit bol hinduisticko-džinistickou show. Tieto východné náboženstvá veria v karmu a reinkarnáciu. Toto zameranie bolo zrejme spôsobené tým, že predseda summitu bol zároveň predstaviteľom džinizmu, "poznamenal katolícky kňaz, jeden z účastníkov summitu. Moslimský delegát konštatoval: "Pokiaľ má mať tento orgán svoju vierohodnosť, musí takisto formulovať záujmy kresťanov a moslimov." Účastníci boli vyzvaní, aby podpísali Záväzok globálneho mieru, ktorý bol pripravený ešte pred summitom a požadoval uznanie rovnosti všetkých náboženstiev, globálnu mierovú prax a odstránenie priepasti medzi bohatými a chudobnými. Nepodarilo sa tiež dosiahnuť jeden z hlavných cieľov summitu: ustanovenie náboženského poradného orgánu pri OSN. Summit bol narušovaný spormi, pretože veľa tém a vystúpení ovládla liberálno-ľavicová skupina. Na summit nebol pripustený Dalai Lama, pre protesty komunistickej Číny a organizátor, mediálny magnát Ted Turner, vystúpil s ostrým protikresťanským komentárom. Pred tisíckou účastníkov vyhlásil, že bol vychovaný ako kresťan, ale túto vieru opustil, lebo je veľmi netolerantná. "Kresťania si myslia, že sú jediní, ktorí prídu do neba," poznamenal. Odmietol organizované náboženstvá v prospech globalizovaného náboženstva New Age, založeného na koncepcii jednej ľudskej rasy s jedným bohom, vyjadreným rôznymi spôsobmi.

Expo Missio 2000

RÍM - Dňa 8. júna predstavili v Tlačovej kancelárii Svätej stolice výstavu Expo Missio 2000, ktorú otvorili 9. júna v opátstve Tre Fontane v Ríme na mieste mučenia sv. Pavla a potrvá do 6. januára 2001. Ako uviedol kardinál Roger Etchegaray, predseda Centrálneho výboru pre Veľké jubileum Svätého roka 2000, na výstave sú použité multimediálne materiály a časť z nich je vystavená na voľnom priestranstve, aby nasmerovali záujem návštevníka na tri súčasti výstavy: samotnú výstavu, animáciu a aktuálnosť kresťanského poslania. Prvá časť uvádza návštevníka do rôznosti národov a do cesty viery ľudstva. Druhá časť je srdcom výstavy a ukazuje návštevníkovi, že Kristus je Alfa a Omega. Tretia časť ilustruje historickú cestu Cirkvi a jej úlohu dnes.
Kardinál Jozef Tomko súhrnne charakterizoval Expo Missio 2000 slovami: "Výstava predstavuje modernú koncepciu misionárskej práce, ktorú Cirkev uskutočňuje 2000 rokov... Nie je to zvyčajná výstava rôznych etnických skupín sveta, ich zvykov, odevov, nástrojov, masiek a podobne, sprevádzaná fotografiami misionárov a ich práce... Toto Expo je skôr program, cesta, ktorú fyzicky podnikajú pútnici... a viditeľne ich vedie zo sveta, z ktorého pochádzajú, cez tri základné etapy." Vstupné na výstavu sa neplatí, jej návšteva je duchovnou a kultúrnou "púťou".

Áno transplantácim, nie klonovaniu

VATIKÁN - Koncom augusta na kongrese Spoločnosti pre transplantácie prehovoril aj pápež Ján Pavol II. Pred 4 tisíckami lekárov a vedcov, ktorí sa zišli do Ríma z celého sveta, pápež zdôraznil, že klonovanie ľudského jedinca je morálne neprijateľné, najmä preto, že súčasné praktiky v tejto oblasti zahŕňajú ničenie ľudských embryí. "Ak vedci uvažujú o klonovaní ľudskej bytosti s cieľom získania orgánov pre transplantáciu, mali by si uvedomiť, že tieto plány sú nemorálne, aj keď sú dobre mienené. Vedci musia vyvinúť iné, morálne prijateľné metódy, ktorými dosiahnu rovnaký cieľ." Pápež zvlášť odsúdil výskumy na kmeňových bunkách ľudských embryí, ktoré sú neskôr ničené. Vhodnejším spôsobom by bolo v tomto prípade použitie buniek získaných od živých dospelých ľudí nedeštruktívnym spôsobom. Na druhej strane, transplantáciu orgánov označil za veľké víťazstvo vedy v službách ľudstva. Pri správnych podmienkach môže transplantácia orgánov povzbudiť autentickú kultúru darovania a solidarity.

Posadnuté dievča na pápežskej audencii

VATIKÁN - Otec Gabriele Amorth, oficiálny exorcista rímskej diecézy, potvrdil správy talianskych novín, že pápež Ján Pavol II. vykonal exorcizmus na jednej mladej žene, ktorá sa v auguste zúčastnila na jeho verejnej audiencii. Novinám Il Messager potvrdil, že 19-ročné dievča z Monzy sa zúčastnilo spolu s rodičmi pravidelnej pápežskej audiencie. Rodina chcela dostať pápežské požehnanie. Keď sa pápež objavil, dievča začalo hystericky kričať, a keď sa ju polícia snažila utíšiť, bojovala s nimi s použitím mimoriadne veľkej sily. Biskup Gianni Danzi, ktorý sa najprv mladú ženu snažil utíšiť, vyslovil názor, že môže byť posadnutá démonom, a informoval o tom Svätého otca. Ten sa s mladou ženou stretol a modlil sa s ňou v súkromí asi 30 minút. Na to na nej bolo viditeľné určité uvoľnenie, ale bohužiaľ len dočasne. Otec Amorth povedal, že deň pred spomenutou pápežskou audienciou taktiež vykonal nad touto mladou ženou exorcizmus. Celý obrad opakoval na druhý deň po stretnutí dievčiny s pápežom. Informoval, že je posadnutá ťažkým prípadom démonickej posadnutosti, ktorý prisudzuje rúhaniu.

Dokument Dominus Jesus vyvolal veľké debaty

VATIKÁN - Kongregácia pre náuku viery vydala 5. septembra 36-stranový dokument Dominus Iesus, pojednávajúci o jedinečnej úlohe Cirkvi v ekonómii spásy. Podpísali ho kardinál Joseph Ratzinger, prefekt, a arcibiskup Tarcisio Bertone SDB, sekretár tejto kongregácie. Dokument dáva odpoveď na mnoho otázok o dôležitosti katolíckej cirkvi a tiež na otázky dotýkajúce sa ekumenického hnutia. Ján Pavol II. ho schválil v júni. Je adresovaný biskupom, teológom a všetkým verným katolíkom a je usporiadaný ako odpoveď Svätého stolca na teórie súčasných teológov, ktoré prichádzajú najmä z Ázie. Varuje pred zjednodušovaním v teológii, ktorá má sklon k popieraniu dôležitosti katolíckej cirkvi. Text zdôrazňuje zásadnú úlohu cirkvi, čo odporuje relativistickým teóriam, hlásajúcim rovnosť všetkých náboženstiev.Tiež odmieta prístup, ktorý sa snaží hlásať zásadný protiklad medzi logickou mentalitiu Západu a symbolickou mentalitou Východu. Tento prístup by totiž mohol viesť k záveru, že katolícka cirkev nie je pre spásu ľudí v Ázii najlepšou cestou. Dominus Jesus má šesť kapitol. Prvá vyhlasuje, že plné zjavenie Božej pravdy prichádza skrz Ježiša a Cirkev. Tým sa stávajú teórie prehlasujúce, že katolícka cirkev a iné náboženstvá sa doplňujú, nesprávnymi. Druhá kapitola vyvracia názory teológov tvrdiacich, že Duch Svätý má univerzálnejšie pole pôsobnosti ako len katolícku cirkev. Cituje učenie II. vatikánskeho koncilu, že existuje len jedna ekonómia spásy a pôsobenie Ducha nie je mimo, alebo paralelne s pôsobením Krista. Tretia kapitola rozvádza toto učenie ďalej a zdôrazňuje, že spása môže prísť k ľudstvu len prostredníctvom Ježiša Krista. Dokument odmieta predstavy, že by si katolícka cirkev mala prestať robiť nároky na to, že Ježiš je jediným, univerzálnym, alebo absolútnym prostriedkom spásy. Opačný názor je jednoducho nevernosťou voči posolstvu, ktoré Boh zveril Cirkvi. V štvrtej a piatej kapitole sa uvádza, že spása sľúbená Ježišom Kristom prichádza cez katolícku cirkev, jeho Nevestu a mystické Telo. Dokument varuje pred relativistickými postojmi, ktoré sa snažia hlásať, že všetky náboženstvá obsahujú určité prvky Božieho spasiteľného posolstva, alebo že žiadne inštitucionálne náboženstvo nie je pre ľudstvo dokonalou reprezentáciou Božej vôle. Dokument zdôrazňuje, že katolícka cirkev, definovaná ako cirkev, ktorá si uchovala apoštolskú postupnosť, je jedinou pravou cirkvou. Záverečná kapitola načrtáva dopad tohoto cirkevného učenia na ekumenický dialóg. Podporuje učenie, že cirkev je pre spásu nevyhnutná. Plnosť prostriedkov ku spáse sa dá nájsť len v katolíckej cirkvi. Preto má Cirkev zvláštne poslanie ad gentes, t.j. k nekatolíkom. Cirkev sa ich snaží priviesť k plnému spoločenstvu a ponúknuť im úplnú príležitosť ku spáse. V ekumenickom dialógu nie je nikdy správne hovoriť, že jedno náboženstvo je rovnako správne ako druhé, varuje Dominus Jesus. Cirkev vstupujúca do ekumenického dialógu jedná s ostatnými partnermi s rovnakou úctou, ktorá vychádza z uznania rovnakej dôstojnosti strán zúčastnených v dialógu, nie však doktrinálneho obsahu náboženstva. Na vatikánskej tlačovej konferencii pri predstavení nového dokumentu kardinál Ratzinger zdôraznil, že je to nevyhnutná odpoveď na teológiu náboženského pluralizmu, ktorá silnie nielen v teologických kruhoch, ale tiež vo všeobecnom katolíckom povedomí. Kardinál poukázal na to, že mnoho ľudí sa dnes na tradičný nárok Cirkvi, byť jediným a univerzálnym prostredníkom spásy, pozerá ako na útok na moderné
myslenie a hrozbu tolerancii a slobode. Preto sa mnoho ľudí pozerá na ekumenický dialóg ako na samotné finálne riešenie. Idea dialógu sa stáva náhradou za samotnú misionársku činnosť a za nutnosť vyzývať k obráteniu. Táto nesprávna predstava o dialógu nezdôrazňuje hľadanie objektívnej a absolútnej pravdy, ale túžbu položiť všetky viery na jednu rovinu. Takýto dialóg formuje falošnú ideu tolerancie, ktorá umožňuje rešpektovať iné viery, napriek tomu, že odmietajú možnosť akejkoľvek objektívnej pravdy. Arcibiskup Bertone potvrdil, že Dominus Jesus neobsahuje žiadne nové učenie, ale ako odpoveď na súčasné problémy a teórie opakuje formulácie učenia katolíckej viery. Ďalej zdôraznil, že dokument treba brať ako učenie učiteľského úradu Cirkvi, a nielen ako nejaký ďalší teologický názor, lebo bol vydaný Svätým stolcom a schválený pápežom.

Kontroverzné blahorečenie

VATIKÁN - Ján Pavol II. blahorečil 3. septembra 5 osobností. Medzi nimi pútala najväčšiu pozornosť beatifikácia dvoch pápežov: Jána XXIII. (1861-1963) a Pia IX. (1792-1878). Zatiaľ čo stotisícový dav na Námestí sv. Petra radostne jasal, keď pápež vyhlásil za blahoslaveného Jána XXIII., známeho ako prívetivého a smejúceho sa pápeža s otvorenou náručou pre celý svet, pri vyhlasení Pia IX. zavládlo hlboké ticho. V zrejmej reakcii na protesty, ktoré sprevádzali jeho proces blahorečenia, Svätý otec poznamenal: "Tým, že Cirkev blahorečí jedného zo svojich synov, nemá v úmysle oslavovať určité historické skutky, ale jeho cnosti, ktoré sa majú uctievať a napodobňovať." Pius IX. je považovaný za kontroverzného z dôvodov svojich politických postojov v čase, keď sa formovala Talianska republika, a pre svoj vzťah k Židom, ktorí žili v Ríme. Pápež Pius IX. bol mnohými milovaný, ale tiež mnohými nenávidený a hanobený. Zvieraný vírom udalostí svojej doby dával vždy na prvé miesto Boha a duchovné záležitosti. Jeho pontifikát, najdlhší v histórii pápežstva, bol poznamenaný pápežovým utrpením, ale tiež jeho pokojom a vierou. K najdôležitejším medzníkom jeho pontifikátu patril I. vatikánsky koncil (1862-1870) a vyhlásenie dogmy o Nepoškvrnenom počatí v roku 1854. Ján Pavol II. opakoval obhajobu pápeža Pia IX. proti prívalu verejnej kritiky aj 4. septembra na audiencii pre pútnikov, ktorí pricestovali do Ríma na blahorečenie. "Pius IX. bol milovaný ľudom najmä pre svoju pastoračnú starostlivosť. Miloval modlitbu a ako obyčajný kňaz udeľoval sviatosti v kostoloch a nemocniciach a stretával sa s ľuďmi v nemocniciach. Pápež sa zmienil aj o dvoch podstatných spôsoboch, ktorými vnútorný život Pia IX. dodával silu jeho verejnej službe. Prvým bola jeho dôvera v Boha. Môj politický program je Otče náš, povedal raz svojim známym. Druhým bola hlboká úcta k Panne Márii. Bol veľmi šťastný, keď mohol vyhlásiť dogmu o Nepoškvrnenom počatí. Zaujímavé je, že Ján XXIII. bol tiež iniciátorom koncilu. V roku 1963 otvoril II. vatikánsky koncil. Bol však tiež veľkým obdivovateľom Pia IX. a usiloval o jeho blahorečenie. Od začiatku svojho pontifikátu predsedal Ján Pavol II. 123 beatifikačným slávnostiam. Za blahoslavených vyhlásil celkom 994 ľudí, z toho 756 mučeníkov a 238 vyznavačov.

Prvá dáma USA propaguje potraty

SAO PAULO - Prvá dáma USA Hillary Rodham Clintonová v interview pre brazílske noviny uviedla, že ak zvíťazí v senátorských voľbách v New Yorku, je ochotná pripojiť sa k feministickým organizáciám Brazílie a podporiť legalizáciu potratov, ktoré sú v krajine až na malé výnimky zakázané. Vyhlásila: "Pred štyrmi rokmi pri mojej návšteve Brazílie mi minister zdravotníctva povedal, že bohaté ženy a dievčatá chodia na potraty na dobré súkromné kliniky, kde sú najlepší lekári, ktorí riskujú stratu svojich licencií. Chudobné ženy rovnakú príležitosť nemajú." O tom, akú príležitosť majú nenarodené deti, sa prvá dáma nezmienila.

Bude biblia na indexe?

BERLÍN - Dvaja nemeckí právnici podali štátnym orgánom podnet, aby bola Biblia zaradená do zoznamu kníh ohrozujúcich mravnú výchovu mládeže, a to pre pasáže "plné krvi a znevažujúce ľudské práva". Aktéri to oznámili s tým, že k podaniu podnetu boli poverení skupinou rodičov detí školského veku z Bavorska. "Biblia hlása genocídu, rasizmus, antisemitizmus, kruté popravy osôb a to aj mladistvých a homosexuálnych, pedofíliu a mnoho ďalších perverzít," uviedli advokáti, ktorí svoj podnet podali ministerke pre záležitosti rodiny, žien a mládeže Christine Bergmannovej. Hovorkyňa bavorskej katolíckej cirkvi Adelheid Uttersová-Adamová označila podnet za absurdný. "Ak by mala byť daná Biblia na index z uvedených dôvodov, potom by museli byť tiež zakázané všetky učebnice dejín alebo aj denná tlač, ktorá je tiež plná krvi a zločinov," vyslovila sa hovorkyňa. Francúzsky kresťanský časopis Vie počínanie oboch právnikov ocenil slovami: "Zdá sa, že biblický fundamentalizmus prekvitá aj medzi nekresťanmi."

Bývalý šéf MMF radí pápežovi

VATIKÁN - Bývalý šéf Medziná-rodného menového fondu Michel Camdessus sa stal členom vatikánskej skupiny pápežových poradcov, ktorá bojuje za odpustenie dlhov chudobným krajinám. V pápežskej rade, ktorá vznikla v roku 1967, pracuje niekoľko expertov na ekonómiu a ľudské práva. Šesťdesiatsedemročný Camdessus bol trinásť rokov na čele medzinárodnej inštitúcie, poskytujúcej úvery chudobným krajinám.

Viera ako drogová prevencia

NEW YORK - Veriaci mladí ľudia v USA ľahšie odolávajú drogám a alkoholu. Vyplýva to zo štúdie Americkej akadémie pre psychiatriu detí a mladistvých, ktorej výsledky boli zverejnené koncom augusta. Mladí Američania, ktorí sa hlásia k niektorej náboženskej viere, sú podľa výsledkov citovanej štúdie o celých 50% menej závislí na drogách a alkohole ako ich neveriaci vrstovníci. Údaje boli zisťované u 676 mladistvých vo veku 15 až 19 rokov. Súvislosť medzi intenzitou náboženskej viery a znížením závislosti na omamných látkach je podľa prieskumu u mladých ľudí výraznejšia ako u dospelej populácie.

Pokojný protest kresťanov

PRAHA - Pokojný protest proti činnosti svetových finančných inštitúcií počas zasadania Svetového menového fondu a Svetovej banky zorganizovalo hnutie Milostivé leto 2000. Hnutie sa odvodzuje od starozákonného inštitútu "milostivého leta", ktoré sa opakovalo každý päťdesiaty rok, a v rámci neho boli odpustené dlhy a z väzení prepustení dlžníci. Nenásilný pochod Prahou s drevenými krížmi zakončili kresťanskí aktivisti na pražskej Letenskej pláni, kde z krížov vytvorili symbolický cintorín detí z rozvojových krajín. Podľa predstaviteľa hnutia Jiřího Silného zomrie každodenne v týchto krajinách zbytočne 19 tisíc detí, ktoré by bolo možné vyliečiť, keby tieto krajiny neplatili denne 60 miliónov dolárov na splátky dlhov z minulosti. Hovorca hnutia pripomenul aj výzvu pápeža Jána Pavla II. a generálneho tajomníka OSN Kofiho Annana za odpustenie dlhov. Hnutie už nazbieralo na celom svete 19 miliónov podpisov za oddlženie najchudobnejších krajín a vytvorenie medzinárodného insolvenčného práva.

Výročie Spoločnosti Božieho Slova

NITRA - Oslava 125. výročia založenia Spoločnosti Božieho Slova - verbistov sa uskutočnila 8. septembra v Nitre. Na programe slávnosti bola tlačová konferencia s predstaveným provincie SVD na Slovensku P. Pavlom Krutákom, biskupom Mons. Jánom Bukovským SVD a P. Michalom Slivkom SVD misionárom v Indii. Po slávnostnej sv. omši sa konala Akadémia. Medzi pozvanými nechýbali zástupcovia parlamentu a vlády SR, ako aj pomocní nitrianski biskupovia Mons. Franti-šek Rábek a Mons. Marián Chova-nec.

Nádej 2000

HODY - Po svetovom stretnutí mládeže v Ríme nasledovali stretnutia v jednotlivých diecézach. Výnimkou nebola ani Bratislavsko-trnavská arcidiecéza. V Hodoch pri Galante sa uskutočnilo 9. septembra celodiecézne stretnutie mládeže pod názvom Nádej 2000. V areáli saleziánskeho domu sa s otcom arcibiskupom Jánom Sokolom stret-lo približne 1300 mladých z takmer 100 farností diecézy. Heslom galantského stretnutia bolo evanjeliové "A Slovo sa telom stalo a prebývalo medzi nami". Mladí ľudia sa snažili v Galante stretnúť so živým Kristom, ktorý je najvýraznejšie prítomný v Eucharistii. Okrem otca arcibiskupa sa na stretnutí zúčastnil aj pomocný biskup Štefan Vrablec. Hlavným bodom programu bola prednáška vdp. Jozefa Hoľka na tému Eucharistia. Vo svojej prednáške vdp. Hoľko spomenul, že poznať Boha a vydávať o ňom svedectvo nie je to isté. Je potrebné stať sa dôverným priateľom s Ježišom. O následný duchovný program sa postaralo Spoločenstvo pri Dóme sv. Martina. V popoludňajších hodinách prebiehali workshopy, hry, tance, černošské spirituály, ako aj diskusia s arcibiskupom Jánom Sokolom. Vyvrcholením dňa bola sv. omša. Na záver boli všetci mladí rozposlaní do farností, kde majú rozdávať radostnú zvesť, ako nádej pre nové tisícročie.