-
|
- Pri spolocnom vylete s mladymi
na chate som medzi varenim obeda relaxoval na dvore. „Leteckou postou" na mne
pristala detska hracka, ktoru moji spolocnici niekde objavili. Zelena mala potvora
aku mozete zazriet vo vedecko - fantastickom filme, pri navsteve mimozemstanov.
Mna vtedy napadlo, ako by som sa tvaril, keby na mna uprela svoje bezocive kukadla a
pozdravila ma. A keby som mal v moci dat jej zivot, ci by som to urobil. Pustim si
trocha fantaziu. Predstavte si, scenu z knihy Genezis. Boh do nozdier hlineneho skeletu
cloveka vdychol zivot. Vy stojite nad figurkou Martana Janka ako som ho nazval a
mate moc urobit to iste. Boh vam dal taku moc, mozete ju uplatnit. Staci len
dychnut. Varujem vas. Moze sa stat, ze ked otvori usta, pretoze to nebude
hracka ani robot, ale slobodna rozumna bytost, oslovi vas prudom stavnatych
nadavok, napzuje vam do oci alebo „sprijemni" zivot inymi
„radostami". A keby ste to vedeli urcite, na sto percent ozivili by ste ho?Zober
si do ruk hoci babiku mladsej sestry a rozmyszaj! Predstav si. Boh to urobil. Vedel
ze mu clovek „napzuje do oci" a aj napriek tomu ho stvoril, dal mu zivot,
existenciu. Myslim, ze vedel co robi. „Ci mu to stoji zato." Stvoril nas
schopnych milovat. Prezivat spolu s Nim to, co preziva pekne On sam od
vecnosti. Zazivat blazenost Jeho vnutorneho zivota, hoci len v nasej obmedzenej
zudskej miere. Preto uschopnil cloveka milovat ako miluje On. Tuto schopnost nam ako
semienko, ako svoj nadprirodzeny dar, dava pri krste. Na zaciatku clovek nepoznal zlo,
nepoznal hriech. Kazde zlo je podza Pisma ovocim straty priatezstva s Bohom.A dobro,
zivot s Nim. Tak ako je tma absenciou svetla, je tu zlo absenciou dobra. K plnemu
zivotu nam nestaci len to, ze nehresime. Clovek sa stava slobodny, len ak
realizuje dovod svojej existencie. Vtedy je aj stastny.Prvy clovek nemal skusenost
zla. V biblickom pribehu diabol v podobe hada nabada zenu s ponukou: „ Budete poznat
dobro a zlo." Lenze nie je poznanie ako poznanie. Nie vsetko cloveku osozi.
Myslim, ze by sa nenesiel na svete medzi normalnymi zudmi clovek, ktory by mal
moznost zbavit svet AIDS a neurobil by to len preto, aby sme boli mudrejsi a mohli
tuto chorobu skumat. Keby AIDS nikdy nebolo, myslim, ze by nam tak ako koncentraky
a svetove vojny tato choroba nechybala. A tak by cloveku nikdy nechybala ani
skusenost hriechu. Tomas Merton hovori, ze moznost vyberu medzi dobrom a zlom je
najnizsou hranicou slobody. Dovod preco sloboda neprestane byt slobodou napriek tomu
ze si mame moznost volit zlo je podza neho len ta, ze pri kazdom rozhodovani je
aj alternativa vyberat si dobro.Podza Mertona si nevyberame nikdy zlo ako zlo, ale len
ako zdanlive dobro. Ked sa rozhodujeme konat to co sa nam zda naozaj dobre, hoci
take nie je, robime v skutocnosti co nechceme a teda nie sme naozaj slobodni.
Dokonala duchovna sloboda spociva v uplnej nemoznosti pachat hriech.Rozhodnutie
pre zlo nici slobodu. A preto sloboda nespociva v rovnakej moznosti robit zlo a
dobro. Sloboda spociva v dokonalej laske a prijati toho, co je naozaj dobre.
Uschopnuje cloveka milovat. Len clovek ktory sa zbavil kazdeho zla tak, ze uz nie
je v stave po nom ani tuzit, je naozaj slobodny.Boh v ktorom nie je ani najmensia
moznost volit akekozvek zlo a hresit je nekonecne Slobodny. Sloboda patri k Jeho
podstate. Na takuto slobodu pravdepodobne mysli sv. Auugustin ked hovori : „ Miluj a
rob co chces!"
-
- Kvizove kontrolne otazky :
-
- 1. Preco Boh stvoril cloveka ?
- 2. Co je sloboda a preco ju nam Boh daroval?
- 3. Ako sa mozeme stat slobodnejsi?
-
- Na otazky mozete odpovedat vlastnymi slovami tak, ako ich
chapete a rozumiete. Odpovede mladych nad temamy o ktorych uvazuju su casto vezmi
vystizne a obohacujuce.
- Spravne odpovede zaradime do zlosovania o pekne knihy. Preto
napiste zretezne svoje meno a spiatocnu adresu. Verim, ze sa pre vsetkych,
ktori maju tuzbu po poznani podari ako odmenu za „studium" v nasom
rekvalifikacnom teologickom kurze, stretnut s poprednymi odbornikmi na besedach a
kurzoch, ktore DOM- ka ako odpoved na vase podnety a zaujem rada zorganizuje.
|